Bedrijfsplan schrijven? 5 vragen die u zichzelf vooraf moet stellen

Bedrijfsplan schrijven? 5 vragen die u zichzelf vooraf moet stellen

Als u overweegt om een bedrijf te beginnen, dan bereidt u zich daar uiteraard goed op voor. U denkt na over de producten of diensten die u wilt gaan aanbieden, u verkent de markt, bedenkt een unieke naam voor uw bedrijf en maakt een financieel plan. Een goed begin is immers het halve werk. Zo’n goed begin krijgt pas echt vorm met een bedrijfsplan. Het opstellen hiervan geeft houvast en inzicht in de slagingskans van uw nieuwe onderneming. Maar hoe schrijft u nu een ijzersterk en overtuigend bedrijfs- of ondernemingsplan? Door uzelf om te beginnen 5 essentiële vragen te stellen. Welke vragen dat zijn leest u hier.

1. Wat voor type ondernemer bent u?

De ideale ondernemer bestaat niet. Iedere ondernemer heeft een eigen stijl, aanpak en expertise. Een bedrijfsplan schrijven begint daarom met het omschrijven van uw ondernemerskwaliteiten. Wat voor type ondernemer bent u? Waar liggen uw talenten en hoe gaat u deze optimaal benutten om van uw bedrijf een succes te maken? Bent u bijvoorbeeld een kei met cijfers, een echte salestijger, een onvervalste netwerker of bruist u van de creatieve ideeën? Er zijn daarnaast ook vast zaken waar u minder goed in bent en waar u wel wat hulp bij kunt gebruiken. Wees ook daarin realistisch en besteed deze taken uit of leg ze neer bij een zakenpartner of vennoot. Bedenk ook hoe u zichzelf als ondernemer wilt ontwikkelen. Welke opleidingen wilt u volgen? Laat u zich coachen door een ervaren ondernemer? Het antwoord op al deze vragen vormt de basis voor uw persoonlijk plan. In dit onderdeel van het business plan presenteert u zichzelf. Vermeld hier ook uw persoonlijke gegevens, en die van een eventuele zakenpartner.

2. Een concreet bedrijfsplan maken; wat wilt u bereiken?

Nu is het tijd om uw bedrijfsplan concreet te maken. Hoe gaat u de wereld veroveren met uw bedrijf? Wilt u een baanbrekend product succesvol introduceren op de Nederlandse markt? Gaat u studenten helpen aan de tofste bijbanen? Of wilt u zich profileren als de expert op het gebied van duurzaam ondernemen? Wat u ook wilt bereiken met uw bedrijf, probeer uw missie zo kort en concreet mogelijk te maken. Omschrijf wat u gaat doen, voor wie en wat u daarmee hoopt te bereiken. De bedrijfsmissie van Google is bijvoorbeeld:

“Alle informatie ter wereld organiseren en voor iedereen toegankelijk en bruikbaar maken.”

Op basis van uw bedrijfsmissie formuleert u vervolgens de ondernemingsdoelstellingen. Maak hierbij onderscheid tussen de doelstellingen op korte termijn en de doelstellingen op lange termijn. Een doelstelling op korte termijn kan bijvoorbeeld zijn: ‘Binnen een halfjaar zorgen voor twee keer zoveel likes en views op social media.’  Een voorbeeld van een lange termijn doelstelling is: ‘Over drie jaar marktleider zijn in mijn branche.’ Hierbij is het belangrijk dat uw doelstellingen SMART zijn:

  • Specifiek: maak uw doelen concreet;
  • Meetbaar: zorg dat de doelen meetbaar zijn door ze uit te drukken in cijfers of percentages;
  • Acceptabel: onderzoek of er draagvlak voor is;
  • Realistisch: maak uw doelen haalbaar;
  • Tijdgebonden: koppel een termijn aan uw doelen.

3. Op welke wijze gaat u uw product of dienst verkopen?

Als ondernemer kunt u niet zonder klanten. Bedenk van tevoren dus goed hoe u uw product of dienst in de markt wilt gaan zetten. Daarbij is het cruciaal om te weten hoe die markt in elkaar zit. Om daarachter te komen doet u marktonderzoek. Vragen die hierbij aan de orde komen zijn:

  • Hoe groot is uw doelgroep?
  • Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen?
  • Wie zijn uw concurrenten?
  • Waarin onderscheidt u zich?

Als u deze vragen beantwoord heeft, dan kunt u uw verkoopstrategie bepalen. U weet nu hoe u uw klanten het beste kunt bereiken en wat zij belangrijk vinden. Hier kunt op inspelen met gerichte marketingcampagnes en salesactiviteiten. Heeft u bijvoorbeeld een nieuw voedingsconcept bedacht waarmee u zich op een jonge hippe doelgroep richt, dan is het wellicht een goed idee om uw producten op foodtruck festivals te promoten. En een kinderkledinglijn verkoopt u niet alleen via een fysieke winkel, maar ook via social mediagroepen voor jonge ouders. Dat brengt ons meteen op de vraag wat de beste locatie is voor uw onderneming. Misschien is een fysieke winkel of locatie niet nodig en is online zichtbaarheid des te belangrijker om uw doelgroep te bereiken. Wat de beste keuze is hangt helemaal af van uw product of dienst, de doelgroep en de markt. Samen bepalen ze uw commerciële strategie en marketingplan.

4. Hoe gaat u uw bedrijf runnen?

Ondernemen is niet voor niets een werkwoord. Dat betekent dat het tijd is voor actie! Hoe gaat u al uw plannen en doelstellingen verwezenlijken? Wat heeft u daarvoor nodig? Voordat u start met het opzetten van uw bedrijf, is het noodzakelijk dat u hier goed over nadenkt en alle organisatorische aspecten vertaalt naar een concreet actieplan. U kunt hierbij denken aan praktische zaken zoals het huren van kantoor- en opslagruimte, het regelen van vergunningen en verzekeringen, het aannemen van personeel, investeren in bedrijfsapparatuur, ICT- en logistieke voorzieningen en het inkopen van materialen. Daarnaast is het van belang dat u uw hele productieproces stap voor stap uitdenkt. Bedenk:

  • Hoe u straks te werk gaat;
  • Wat u zelf gaat doen en wat u uitbesteedt;
  • Hoe u meer of minder werk doorberekent aan de klant;
  • Wat de doorlooptijden zijn;
  • Of u afhankelijk bent van externe factoren zoals de bevoorrading van grondstoffen of onderaannemers en hoe u daarmee omgaat.

Tijdens het schrijven van uw bedrijfsplan maakt u vervolgens duidelijk op welke wijze u elk bedrijfsonderdeel en ieder bedrijfsproces gaat aansturen.

5. Hoe regelt u de financiering?

Ten slotte is het van belang om een gedegen financieel overzicht te maken voor uw onderneming. Zeker als u van plan bent om externe financiering aan te vragen, mag een goed financieel plan niet ontbreken. Bovendien geeft het u inzicht in de slagingskans en financiële haalbaarheid van uw bedrijfsidee. Om te beginnen brengt u in kaart wat u op dit moment nodig heeft om een goede start te kunnen maken met uw onderneming. Dit is uw startkapitaal. Bedenk verder welke kosten u de eerste jaren verwacht te maken en verhoog dit bedrag met 10% voor onverwachte uitgaven. Zet daar een realistische inschatting van de opbrengsten tegenover. Maak een prognose voor meerdere jaren. Waarschijnlijk zult u het eerste jaar meer moeten investeren en zal uw winst een stijgende lijn vertonen. Bereken daarbij wanneer u verwacht break-even te draaien. Dit is het moment waarop u uw investeringen hebt terugverdiend. Van belang is ook om te weten hoe u dit allemaal gaat financieren en tegen welke voorwaarden. Besluit u om krediet aan te vragen bij een bank, zorg dan voor een goed investeringsplan. Een geldverstrekker zal altijd kijken naar het totaalplaatje. De adviseurs van Credo Ondernemingsplan weten precies waarop u moet letten en kunnen u helpen om een waterdicht plan op te stellen.

Heeft u alle vijf de vragen uitgebreid beantwoord? Dan kunt u goed voorbereid van start gaan met het maken van uw bedrijfsplan.

Gaat u een bedrijfsplan schrijven en wilt u advies inwinnen?

Kunt u wel wat advies en ondersteuning gebruiken bij het schrijven van uw ondernemingsplan? Credo begeleidt u graag tijdens het gehele schrijfproces. Neem vandaag nog contact met ons op om uw bedrijfsidee en businessplan vrijblijvend met ons te bespreken.