Noodzaak ondernemingsplan

Een businessplan is meer dan een middel om een financiering te verkrijgen. Beschouw het als uw routekaart naar de toekomst van uw bedrijf.

Het businessplan als hulpmiddel

Pas vroeg iemand aan ons waarom mensen een ondernemersplan nodig hebben als ze de benodigde financiering via familie en vrienden kunnen verkrijgen. Het leek erop dat deze mensen een ondernemingsplan alleen als een middel zagen om geld op te halen. In werkelijkheid is een ondernemersplan veel meer dan dat: het is een hulpmiddel om te begrijpen hoe uw bedrijf in elkaar steekt. U kunt het plan gebruiken om de vooruitgang te bewaken en te monitoren of de juiste koers nog wordt gevolgd. En het is natuurlijk een hulpmiddel om te communiceren naar medewerkers en eventuele investeerders of andere stakeholders.

Een ondernemingsplan helpt om verbindingen te leggen

Het schrijven van een businessplan dwingt u om alles in één keer te beoordelen: uw waardepropositie, marketing aannames, operationele plannen, financieel plan en personeelsplan. U zult automatisch verbindingen gaan leggen die u anders had gemist. Als u bijvoorbeeld in uw marketingplan gepland heeft om 10.000 klanten te bedienen in jaar 2 en in uw personeelsplan heeft u ruimte voor twee salespersonen, dan dwingt dit u om uzelf af te vragen op welke manier twee salespersonen 10.000 klanten kunnen bedienen. Dit zou ertoe kunnen leiden dat u concludeert dat het aangaan van samenwerkingen en het concentreren op bulkverkoop goede tactieken zouden kunnen zijn.

Operationeel plan

Als onderdeel van uw operationele plan legt u vast wat belangrijke marketing en operationele mijlpalen zijn. Als u zelf de oprichter bent dan bent u de persoon die verantwoordelijk gehouden kan worden voor de resultaten. Dus het ondernemingsplan wordt de basis voor het monitoren van uw vooruitgang. Als bijvoorbeeld uw prototype op 1 maart klaar zou zijn en dit is 1 februari geworden dan kunt u zich afvragen hoe dit komt. Was er een onverwachte doorbraak? Heeft iemand uitzonderlijke prestaties geleverd? Of heeft u het gewoon overschat? Wat u op dat moment leert zal u helpen om de volgende keer een betere inschatting te maken.

Stel doelen in uw businessplan

Maar nog meer dan een middel om achteraf van te leren, een plan is de manier waarop u de toekomst vorm geeft. Als u schrijft, “we verwachten 80 klanten aan het einde van jaar 1”, dan is dit geen passieve voorspelling. U gaat namelijk niet wachten totdat die klanten vanzelf naar u toekomen. Het wordt de target voor uw verkoopteam. Het businessplan stelt doelen in alle belangrijke gebieden: verkoop, marketing, kosten, personeel en financiën. Uiteindelijk zijn dit uw maatstaven om de geleverde prestaties aan te meten.

Wat kan een sterk ondernemingsplan betekenen voor uw succes in de toekomst?

Als een potentiële investeerder uw bedrijf wil begrijpen, dan kunt u hem een plan overhandigen dat gelijk een totaal overzicht biedt. Hun reactie zal u iets kunnen vertellen over hoe snel en grondig zij na kunnen denken over de belangrijkste kernpunten van uw bedrijf. Daarnaast zorgen uw genoteerde doelen gekoppeld aan behaalde resultaten ten opzichte van die doelen ervoor dat de boodschap luid en duidelijk is: u begrijpt uw bedrijf en kan de resultaten leveren die u belooft. Dit zal gewaardeerd worden en u helpen om goede werknemers aan te trekken en investeerders te vinden als dit nodig is.

Dus het bedrijfsplan als hulpmiddel voor uw financiering is pas het begin van het verhaal. U kunt het plan voor veel meer zaken gebruiken, namelijk voor het sturen van uzelf, voor het doen van de bedrijfsvoering en voor het selecteren van personeel. Voor u besluit uw planningsfase over te slaan, denk er goed over na wat de implicaties zijn en wat dit kan betekenen voor uw succes in de toekomst.

Heeft u hulp nodig bij het schrijven van uw businessplan? Credo Ondernemingsplan is u graag van dienst. Neem gerust contact met ons op om een offerte aan te vragen of een vrijblijvende afspraak te maken.

Het laatste nieuws

Een ondernemingsplan voor het UWV, waar moet deze aan voldoen?

5 financieringsmogelijkheden voor de start van uw onderneming

Wat onze klanten zeggen

“Ik wil jullie bedanken voor het helpen realiseren van mijn droom! Ik heb van verschillende partijen complimenten gekregen over de professionaliteit van mijn plan en heb met succes de financiering verkregen”

Ondernemingsplan Tandprotetische Praktijk Nunspeet Tandprothetische Praktijk Nunspeet

“De samenwerking met Credo was uitstekend. Ik heb een ondernemingsplan van hoge kwaliteit in handen gekregen. Dit blijkt ook wel uit het feit dat ik met dit ondernemingsplan een combinatiefinanciering heb verkregen via de Rabobank en private crowdfunding”

Logo Ondernemersplan Omke Jan Omke Jan

“Mede dankzij het ondernemingsplan van Credo hebben we een succesvolle management buy-out gerealiseerd van Lunatech Labs BV. Wat ons vooral opviel in de samenwerking met Credo was het vermogen tot inleving in onze branche. De financiering is verstrekt door de Rabobank en Main Mezzanine Capital”

Ondernemingsplan Lunatech Labs Lunatech Labs

“De ABN AMRO vond het ondernemingsplan zeer compleet en als er een rapportcijfer voor gegeven zou moeten worden, zou het een dikke 10 zijn! Alle zaken waren zeer goed onderbouwd en we hebben met succes de financiering verkregen”

Ondernemingsplan Autowasstraat Carwash Happy Duck Carwash Happy Duck

“Het viel meteen op dat het ondernemingsplan inhoudelijk goed doordacht was. Het financieringsproces is heel plezierig verlopen en met het ondernemingsplan heb ik succesvol een financiering gekregen via de Rabobank!”

Logo Donjacour Schoenen Bedrijfsplan Schoenhandel Donjacour
Lees alle beoordelingen