Een webshop beginnen? Start met een ondernemingsplan!

U heeft er wellicht wel eens aan gedacht: het starten van een webshop. Het lijkt vrij eenvoudig: u start een webshop, koopt uw producten in, en verkoopt ze via uw webshop. Maar in de praktijk blijkt het vaak toch allemaal net iets lastiger. Een webshop runnen is wellicht niet vergelijkbaar met een winkel, maar de voorbereiding heeft er veel van weg. Denk bijvoorbeeld aan leveranciers, betaalmogelijkheden, boekhouding en voorraad. En misschien nog wel het belangrijkste; het werven van klanten. Daarom adviseren we altijd, dus ook voor een webshop, te starten met een ondernemingsplan. In dit artikel helpen we u op weg!
Concurrentie
Nederland telde vorig jaar al bijna 60.000 webshops (bron: Emerce). De verwachting is dat er na 2015 meer webshops zijn dan fysieke winkels. Dat webshops een groeiende trend zijn, blijkt wel uit deze cijfers. Dat betekent ook dat er veel concurrentie is. De populairste producten die worden aangeboden zijn kleding, sieraden, wijn, speelgoed en schoenen. Maar ook meubels, woonaccessoires, verlichting, relatiegeschenken en fietsen zijn veel verkochte producten in webshops.
Gaat u een webshop starten? Doe dan een uitgebreid onderzoek naar de concurrentie. En neem deze op in het ondernemingsplan. Wat doen zij goed, of wat zouden ze kunnen verbeteren? Met andere woorden; waar liggen de kansen voor u als ondernemer en is het mogelijk met hen te concurreren?
Tip: Beperk uw concurrentieonderzoek niet enkel tot webshops. Ga ook op zoek naar fysieke winkels die mogelijk dezelfde producten als u aanbieden!
Hoe bereikt u klanten met uw webshop?
Een fysieke winkel kan uitgerust zijn met een etalage. Mensen lopen langs en besluiten vervolgens of de winkel een bezoekje waard is. Met een webshop zit die constructie iets anders in elkaar. Mensen die uw webshop nog niet kennen, gebruiken zoekmachines als Google om op zoek te gaan naar uw product.
De strijd in Google is meedogenloos te noemen; al uw concurrenten willen natuurlijk de beste posities in de zoekmachines bemachtigen. Immers, betere posities leveren meer potentiële klanten op. Deze plekken bemachtigen kan een langdurig proces zijn. Iets waar u wellicht liever niet op wacht.
Het is daarom verstandig om in uw ondernemingsplan al rekening te houden met Promotie, die u kunt opnemen in de marketingmix. U verdiept zich in de mogelijke marketingkanalen en zorgt ervoor dat potentiële klanten bij uw webshop uitkomen!
Ook een ondernemingsplan voor een webshop schrijven?
Bij Credo Ondernemingsplan weten we hoe uw ondernemingsplan het verschil kan maken. Voor meer informatie kunt u geheel vrijblijvend contact met ons opnemen via info@credo-ondernemingsplan.nl of via onze contact pagina. We helpen u graag!