Ondernemingsplan opstellen: hoe pakt u dat aan?

bedrijfsplan opstellen

Het opstellen van een goed ondernemingsplan kan op zichzelf al een hele onderneming lijken. Waar moet u beginnen? Wat moet er allemaal in staan? Hoe weet u zeker dat u niets over het hoofd ziet en hoe vergroot u uw kans op financiering? Met dit artikel helpen we u graag op weg. Zodat u straks beschikt over een goed geformuleerd en compleet businessplan, dat investeerders zal overtuigen en waar u zelf ook nog jarenlang plezier van zult hebben.

1. Maak een opzet: wat moet er in een ondernemingsplan staan?

Begin met het maken van een zogenaamd raamwerk waarmee u de basis legt voor het daadwerkelijke bedrijfsplan. Heeft u eenmaal een goede opzet gemaakt, dan is het straks alleen nog een kwestie van invullen. Dit maakt een ondernemingsplan opstellen een stuk eenvoudiger. Bovendien zorgt het ervoor dat u niet van de hak op de tak springt en dat de opbouw helder blijft. In een goed ondernemingsplan komen in ieder geval de volgende onderdelen aan bod:

  • introductie en samenvatting van uw plannen;
  • informatie over uzelf als ondernemer;
  • beschrijving van uw bedrijf en businessmodel;
  • omschrijving van de markt en uw marketingplan;
  • het financieel plan.

2. Voer aanvullend onderzoek uit of huur expertise in

Misschien raakt u nu net lekker op dreef en begint de inspiratie te borrelen. Houd u echter nog even in en duik niet meteen achter uw toetsenbord om aan de slag te gaan met een bedrijfsplan opstellen van meer dan 100 pagina’s. Zet in plaats daarvan even een spreekwoordelijke stap achteruit en bedenk welke onderdelen u direct kunt invullen en waar aanvullend onderzoek voor nodig is. Denk aan het uitvoeren van marktonderzoek of het inschakelen van een financieel adviseur. Ga hier eerst mee aan de slag voordat u terugkeert naar het schrijven van uw ondernemersplan. Het is sowieso verstandig om uw plannen eerst te toetsen in de praktijk, voordat u ze op papier zet. Praat met potentiële klanten, andere ondernemers, leveranciers en investeerders. Zij kunnen met gerichte vragen helpen om uw plannen nóg beter te formuleren.

3. Bedrijfsplan opstellen: schrijf in begrijpelijke taal

Een businessplan opstellen hoeft niet te resulteren in een literair meesterwerk, maar het is wel belangrijk dat het plan op een heldere, zakelijke manier geschreven is. Een manier die voor iedereen goed te begrijpen is, ook voor mensen buiten uw branche. Voorkom dus dat u te veel verzandt in jargon en allerlei details. Bij Credo Ondernemingsplan hebben we ruime ervaring met het schrijven van ondernemingsplannen voor verschillende bedrijfstakken. We kunnen uw ondernemingsplan controleren, deels (her)schrijven of uw plannen volledig en op professionele wijze op papier zetten.

4. Gebruik een ondernemingsplan voorbeeld of het Business Model Canvas

Heeft u toch nog moeite om alle onderdelen van uw bedrijfsplan op een duidelijke en overzichtelijke wijze uit te werken? Dan biedt een ondernemingsplan voorbeeld, template of het Business Model Canvas uitkomst. Deze hulpmiddelen zorgen ervoor dat u uw ondernemingsplan op logische en overzichtelijke wijze kunt vormgeven. Kies een voorbeeld of sjabloon dat aansluit bij het soort bedrijf dat u wilt beginnen. Een ondernemingsplan voor een webshop is vaak toch net even anders dan een bedrijfsplan voor een restaurant. Bent u visueel ingesteld? Dan werkt het Business Model Canvas waarschijnlijk goed voor u. Hiermee brengt u aan de hand van negen bedrijfsaspecten, ook wel bouwstenen genoemd, uw bedrijf visueel in kaart. Bijvoorbeeld met behulp van tekeningen, kleuren, iconen, afbeeldingen en post-its.

5. Bedenk dat uw ondernemingsplan geen statisch document is

Is uw ondernemingsplan helemaal af en staat uw bedrijf op de rit? Dat is natuurlijk ontzettend fijn. Maar geen reden om het businessplan waar u zo hard aan gewerkt hebt, onder in een kast te leggen. Een ondernemingsplan is namelijk geen statisch gegeven. Het geeft richting aan uw bedrijf en helpt u bij het nemen van belangrijke beslissingen. Daarom is het belangrijk om uw ondernemingsplan regelmatig te evalueren en te controleren welke invloed nieuwe marktontwikkelingen hebben op het behalen van uw doelstellingen. Wellicht ziet u op die manier verrassende groeikansen of komt u tot de conclusie dat het nodig is om nieuw marktonderzoek uit te (laten) voeren. Ook heeft u met een actueel bedrijfsplan direct inzicht in uw financiële mogelijkheden en weet u of u over voldoende kapitaal beschikt om nieuwe producten of diensten in de markt te zetten.

Hulp nodig bij het opstellen van uw ondernemingsplan?

Credo Ondernemingsplan helpt u graag bij het opstellen van uw ondernemingsplan. En ook als u vragen heeft of graag even wilt sparren, staan wij voor u klaar met advies op maat. Neemt u gerust contact met ons op voor meer informatie.