Wat is branding en wat is het nut ervan voor uw bedrijf?

wat is branding

U bent een bedrijf gestart, het is fantastisch en u wil gezien worden! Maar hoe bereikt u dat? Door om te beginnen uw branding op orde te hebben. Maar wat is branding? Hoe staat branding in verhouding tot de rest van de marketing voor uw bedrijf? En is branding nuttig voor ieder bedrijf? Logische vragen, waar wij bij Credo Ondernemingsplan het antwoord op hebben. 

Branding: hoe werkt het en wat is het

Het woord “branding” komt van het Engelse woord “brand” dat “merk” betekent. Branding is daarmee hetgeen wat u doet/uitdraagt om ervoor te zorgen dat uw bedrijf en uw merk ook bij uw klanten en potentiële klanten blijft “hangen”. Anders gezegd; door gebruik te maken van branding technieken zorgt u ervoor dat de buitenwereld weet wat uw merk is, waar het voor staat en welk gevoel mensen erbij krijgen. Door goed gebruik te maken van branding krijgt u dus niet alleen naamsbekendheid, zoals bij reguliere marketingtechnieken, maar zorgt u er ook voor dat consumenten weten wat ze van uw bedrijf kunnen verwachten. En ontdekken ze een bepaalde emotie wanneer ze met uw merk in aanraking komen.

De voordelen van branding voor uw bedrijf

Investeren in branding is investeren in uw bedrijf. Dit zijn de voordelen van de energie die u in branding gaat steken:

1. U bindt de juiste klanten

Een sterk merk weet wie zijn (droom)klanten zijn. Door te zorgen dat uw merk en uw missie goed op elkaar zijn afgestemd én door te zorgen dat u die missie en dat merk middels branding goed naar buiten uitstraalt, zorgt u ervoor dat u de juiste klanten aantrekt. Op die manier bent u minder tijd en energie kwijt aan acquisitie en selectie en maakt u sneller betere marges.

2. Het creëren van verbondenheid door branding binnen uw bedrijf

Er is een reden dat Coca Cola beter verkoopt dan Pepsi. En het is niet de smaak. Bedrijven die branding tot in de puntjes beheersen zorgen ervoor dat klanten een bepaalde feeling voor hen krijgen. Daarom kiezen ze altijd dat merk boven dat van de concurrent. Uit gewoonte, uit passie of uit vertrouwen.

3. Branding biedt exponentiële naamsbekendheid voor uw bedrijf

Een merk en een naam kunnen elkaar enorm versterken. Door uw merk goed in de markt te zetten, zorgt u ervoor dat de juiste mensen uw bedrijf kunnen vinden en zorgt u er ook voor dat klanten uw bedrijfsnaam beter onthouden. Denk daarom goed na (met een adviseur) over niet alleen de naam, maar ook over het logo, het design en een eventuele slogan.

Heeft u vragen over uw eigen branding? Neem gerust contact met ons op! Wij denken graag met u mee.

Wat is branding?

Branding is alles wat u doet om uw “merk” goed neer te zetten. Door het toepassen van branding krijgt u niet alleen naamsbekendheid, maar krijgen uw klanten en potentiële klanten ook een bepaald gevoel bij uw merk. Bij branding maakt u onder meer gebruik van de naam van uw bedrijf, logo’s en design.

Wat zijn de voordelen van branding voor een bedrijf?

De voordelen van branding zijn onder meer dat u de juiste klanten naar uw bedrijf trekt, dat klanten zich verbonden voelen met uw merk en daarom meer bij u kopen dan bij de concurrent. Ook is een voordeel dat u actief werkt aan kwalitatieve naamsbekendheid.

Waar leert u branding?

Branding kunt u leren via verschillende online cursussen. Daarnaast kan u zich laten ondersteunen door professionals, onder meer door die van Credo Ondernemingsplan.