Ondernemingsplan voor een schoonmaakbedrijf

De schoonmaakbranche is continue in beweging. De laatste jaren zijn er veel veranderingen geweest die hun weerslag hebben gehad op de stabiliteit van de markt. De toetredingsdrempels worden steeds lager, waardoor de druk toeneemt. Er moet meer bereikt worden in een kortere tijd, met als gevolg dat de marges onder druk staan.

Betrek de trends in een ondernemingsplan voor een schoonmaakbedrijf

Om dit voor te zijn, moet men zich blijven ontwikkelen. Een trend die nu veel gesignaleerd wordt, is specialisatie. Klanten vragen een toegevoegde waarde en schoonmaakbedrijven richten zich daarom steeds vaker op één marktdeel. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het reinigen bij calamiteiten of schoonmaken in de gezondheidszorg.

Daarnaast zijn er nog meer trends die nu spelen:

  • Verbreding van de dienstverlening. Deze trend zien we vooral bij de grotere schoonmaakorganisaties. Zij verzorgen naast schoonmaak bijvoorbeeld ook klein onderhoud (zoals het verwisselen van lampen en sloten), catering, portier- en tuinwerkzaamheden. Zij leveren een totaalpakket. Daarnaast zien we een verbreding richting schoonmaken in de zorgsector;
  • Toenemende concurrentie door groeiend aantal schoonmaakbedrijven. Dit zorgt voor extra druk op de prijs en de noodzaak om onderscheidend te zijn;
  • De markt krijgt steeds meer te maken met partijen tussen de opdrachtgever en schoonmaakbedrijf. Deze partijen zijn bemiddelaar/ makelaar en zorgen voor nog meer druk op de prijs;
  • Verschuiving van inspanningscontracten naar output- en prestatiecontracten. Bij output- en prestatiecontracten staat niet de prijs centraal maar de prestatie. Bij aanbestedingen is er een vast budget en de onderneming die voor dat budget de meeste kwaliteit en toegevoegde waarde kan leveren, wint de aanbesteding;
  • Beleving: Bij het meten van de schoonmaak kan er worden gekeken naar kwaliteit en beleving. Er wordt steeds meer gemeten op basis van beleving. Daarbij neemt ook de populariteit van de dagschoonmaak toe. Voordeel daarvan is dat de schoonmaker zichtbaarder wordt, een rol kan innemen als gastvrouw/man en meer betrokken raakt bij de organisatie waar hij/zij schoonmaakt.

ondernemingsplan laten maken voor een schoonmaakbedrijf

Het belang van een compleet ondernemingsplan voor een schoonmaakbedrijf

Een goed ondernemingsplan zorgt ervoor dat er ruimte is om mee te gaan met deze trends. Er wordt natuurlijk vooraf een koers bepaald die gevolgd moet worden. De praktijk heeft echter uitgewezen dat het niet volgen van trends en ontwikkelingen zorgt voor een (onoverbrugbare) achterstand op concurrenten.

Daarnaast verwacht men in een ondernemingsplan voor een schoonmaakbedrijf antwoord op de volgende vragen:

  • Toenemende concurrentie zorgt voor extra prijsdruk, daarom is het belangrijk om onderscheidend te zijn in de markt. Hoe gaat u dit doen?
  • Aanbestedingen spelen een belangrijke rol in de schoonmaakbranche. Voldoet u aan de voorwaarden die binnen aanbestedingen worden gesteld?
  • Hoe waarborgt u de kwaliteit binnen uw bedrijf?
  • Hoe gaat u de communicatie met uw klanten inrichten?

Wilt u meer weten over een ondernemingsplan voor een schoonmaakbedrijf? Of kunt u wel wat hulp gebruiken bij het schrijven van het plan? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met Credo Ondernemingsplan. Wij helpen u graag verder!

Het laatste nieuws

Hoe ziet een bedrijfsplan eruit? Handig ondernemingsplan voorbeeld!

Financieel plan voorbeeld; zo ziet een financieringsplan eruit

Wat onze klanten zeggen

“Met het ondernemingsplan van Credo verliep het verkrijgen van de financiering echt vlekkeloos. Het hoofdkantoor van de ING was zeer onder de indruk van het bedrijfsplan en gaf zelfs een extra pluim! Topklus!”

Ondernemersplan Grando logo Grando Keukens & Bad

“Na een uitgebreid intakegesprek heeft Credo op korte termijn een uitstekend ondernemingsplan geleverd. Met dit plan hebben we probleemloos onze horecavergunning weten te verkrijgen van de gemeente Amsterdam.”

Ondernemingsplan Feestcafé 't Lammetje Amsterdam Horecavergunningsaanvraag Feestcafé ’t Lammetje

“Mede dankzij het ondernemingsplan van Credo hebben we een succesvolle management buy-out gerealiseerd van Lunatech Labs BV. Wat ons vooral opviel in de samenwerking met Credo was het vermogen tot inleving in onze branche. De financiering is verstrekt door de Rabobank en Main Mezzanine Capital”

Ondernemingsplan Lunatech Labs Lunatech Labs

“Het ondernemingsplan van Credo hebben we ingediend bij crowdfunding platform geldvoorelkaar.nl. Zij waren erg enthousiast over het ondernemingsplan. De campagne werd binnen korte tijd volgeschreven en we hebben ons project succesvol kunnen financieren!”

Ondernemersplan sylt seafood Sylt Seafood

“De ABN AMRO vond het ondernemingsplan zeer compleet en als er een rapportcijfer voor gegeven zou moeten worden, zou het een dikke 10 zijn! Alle zaken waren zeer goed onderbouwd en we hebben met succes de financiering verkregen”

Logo Autowasplein Happy Duck Duivendrecht Carwash Happy Duck
Lees alle beoordelingen