Ondernemingsplan voor een schoonmaakbedrijf

De schoonmaakbranche is continue in beweging. De laatste jaren zijn er veel veranderingen geweest die hun weerslag hebben gehad op de stabiliteit van de markt. De toetredingsdrempels worden steeds lager, waardoor de druk toeneemt. Er moet meer bereikt worden in een kortere tijd, met als gevolg dat de marges onder druk staan.

Betrek de trends in een ondernemingsplan voor een schoonmaakbedrijf

Om dit voor te zijn, moet men zich blijven ontwikkelen. Een trend die nu veel gesignaleerd wordt, is specialisatie. Klanten vragen een toegevoegde waarde en schoonmaakbedrijven richten zich daarom steeds vaker op één marktdeel. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het reinigen bij calamiteiten of schoonmaken in de gezondheidszorg.

Daarnaast zijn er nog meer trends die nu spelen:

  • Verbreding van de dienstverlening. Deze trend zien we vooral bij de grotere schoonmaakorganisaties. Zij verzorgen naast schoonmaak bijvoorbeeld ook klein onderhoud (zoals het verwisselen van lampen en sloten), catering, portier- en tuinwerkzaamheden. Zij leveren een totaalpakket. Daarnaast zien we een verbreding richting schoonmaken in de zorgsector;
  • Toenemende concurrentie door groeiend aantal schoonmaakbedrijven. Dit zorgt voor extra druk op de prijs en de noodzaak om onderscheidend te zijn;
  • De markt krijgt steeds meer te maken met partijen tussen de opdrachtgever en schoonmaakbedrijf. Deze partijen zijn bemiddelaar/ makelaar en zorgen voor nog meer druk op de prijs;
  • Verschuiving van inspanningscontracten naar output- en prestatiecontracten. Bij output- en prestatiecontracten staat niet de prijs centraal maar de prestatie. Bij aanbestedingen is er een vast budget en de onderneming die voor dat budget de meeste kwaliteit en toegevoegde waarde kan leveren, wint de aanbesteding;
  • Beleving: Bij het meten van de schoonmaak kan er worden gekeken naar kwaliteit en beleving. Er wordt steeds meer gemeten op basis van beleving. Daarbij neemt ook de populariteit van de dagschoonmaak toe. Voordeel daarvan is dat de schoonmaker zichtbaarder wordt, een rol kan innemen als gastvrouw/man en meer betrokken raakt bij de organisatie waar hij/zij schoonmaakt.

ondernemingsplan laten maken voor een schoonmaakbedrijf

Het belang van een compleet ondernemingsplan voor een schoonmaakbedrijf

Een goed ondernemingsplan zorgt ervoor dat er ruimte is om mee te gaan met deze trends. Er wordt natuurlijk vooraf een koers bepaald die gevolgd moet worden. De praktijk heeft echter uitgewezen dat het niet volgen van trends en ontwikkelingen zorgt voor een (onoverbrugbare) achterstand op concurrenten.

Daarnaast verwacht men in een ondernemingsplan voor een schoonmaakbedrijf antwoord op de volgende vragen:

  • Toenemende concurrentie zorgt voor extra prijsdruk, daarom is het belangrijk om onderscheidend te zijn in de markt. Hoe gaat u dit doen?
  • Aanbestedingen spelen een belangrijke rol in de schoonmaakbranche. Voldoet u aan de voorwaarden die binnen aanbestedingen worden gesteld?
  • Hoe waarborgt u de kwaliteit binnen uw bedrijf?
  • Hoe gaat u de communicatie met uw klanten inrichten?

Wilt u meer weten over een ondernemingsplan voor een schoonmaakbedrijf? Of kunt u wel wat hulp gebruiken bij het schrijven van het plan? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met Credo Ondernemingsplan. Wij helpen u graag verder!

Het laatste nieuws

Een uurtarief bepalen voor uw diensten? Wij geven 3 tips

Ondernemersplan voor de horeca laten schrijven? 3 onmisbare tips

Wat onze klanten zeggen

“Ik wil jullie bedanken voor het helpen realiseren van mijn droom! Ik heb van verschillende partijen complimenten gekregen over de professionaliteit van mijn plan en heb met succes de financiering verkregen”

Ondernemingsplan Tandprotetische Praktijk Nunspeet Tandprothetische Praktijk Nunspeet

“De samenwerking met Credo was uitstekend. Ik heb een ondernemingsplan van hoge kwaliteit in handen gekregen. Dit blijkt ook wel uit het feit dat ik met dit ondernemingsplan een combinatiefinanciering heb verkregen via de Rabobank en private crowdfunding”

Logo Ondernemersplan Omke Jan Omke Jan

“Mede dankzij het ondernemingsplan van Credo hebben we een succesvolle management buy-out gerealiseerd van Lunatech Labs BV. Wat ons vooral opviel in de samenwerking met Credo was het vermogen tot inleving in onze branche. De financiering is verstrekt door de Rabobank en Main Mezzanine Capital”

Ondernemingsplan Lunatech Labs Lunatech Labs

“De ABN AMRO vond het ondernemingsplan zeer compleet en als er een rapportcijfer voor gegeven zou moeten worden, zou het een dikke 10 zijn! Alle zaken waren zeer goed onderbouwd en we hebben met succes de financiering verkregen”

Logo Autowasplein Happy Duck Duivendrecht Carwash Happy Duck

“Het viel meteen op dat het ondernemingsplan inhoudelijk goed doordacht was. Het financieringsproces is heel plezierig verlopen en met het ondernemingsplan heb ik succesvol een financiering gekregen via de Rabobank!”

Logo Donjacour Schoenen Bedrijfsplan Schoenhandel Donjacour
Lees alle beoordelingen