Ondernemingsplan: schoonheidssalon openen

Een eigen schoonheidssalon openen is een geweldige en grote uitdaging. In deze branche is er een trend zichtbaar waarbij het aantal schoonheidssalons daalt terwijl de brancheomzet een stijgende lijn heeft. Dit betekent dat een sterk ondernemingsplan voor een schoonheidssalon des te belangrijker is. Door middel van uw ondernemingsplan brengt u de kansen en bedreigingen voor uw salon in kaart. Waar moet u op letten bij het schrijven van een bedrijfsplan?

TIP: Liever direct zelf aan de slag met een voorbeeld ondernemingsplan voor een schoonheidssalon? Op Voorbeeld-ondernemingsplannen.nl vindt u een professioneel uitgewerkt voorbeeld ondernemingsplan voor een schoonheidssalon. U kunt het voorbeeldplan snel en eenvoudig aanpassen met uw eigen gegevens om een uniek ondernemingsplan te creëren voor uw schoonheidssalon.

Wie bent u als ondernemer?

In het ondernemingsplan voor een beautysalon analyseert u naast de onderneming allereerst uzelf als ondernemer. Bij Credo Ondernemingsplan heeft de ervaring geleerd dat een analyse van de ondernemer zelf fundamenteel is. U bent de drijvende kracht achter uw bedrijf en uw salon zal dan ook uw identiteit weerspiegelen. In een ondernemingsplan voor een schoonheidssalon beantwoordt u daarom vragen zoals:

  • Wat zijn uw beweegredenen?
  • Wat zijn uw ambities en hoe gaat u deze realiseren?
  • Wat zijn uw prioriteiten?

In een passend bedrijfsplan voor een schoonheidssalon maakt u aan mogelijke investeerders duidelijk waarom en hoe u uw ideeën in de praktijk gaat uitvoeren. Logischerwijs resulteert dit in de door u aangeboden diensten en producten.

Schoonheidssalon openen? Analyse van uw schoonheidssalon

Uiteraard kan een gedetailleerde analyse van uw onderneming niet ontbreken in het businessplan van een schoonheidssalon. Hierbij kunt u naast bedrijfsplannen ook denken aan branche gerelateerde trends en innovaties.

  • Hoe speelt u in op vernieuwingen in de dienstverlenende sector?
  • Wat zijn uw gestelde doelen?
  • Hoe gaat u deze doelen meten?

Een tip hierbij is om zo specifiek en concreet mogelijk te zijn in uw beschrijving. Een ondernemingsplan voor een schoonheidssalon is een gedetailleerde en goed beredeneerde uitwerking van haalbare en meetbare doelen.

Ondernemingsplan schoonheidsspecialiste: beschrijf uw producten en diensten

Een overzichtelijke uitwerking van de producten en diensten die uw schoonheidssalon aanbiedt, is van belang voor onder andere de waardepropositie van uw bedrijf. De waardepropositie is een cruciaal element als u op zoek bent naar financieringsmogelijkheden voor uw salon. In een ondernemingsplan schoonheidsspecialiste beschrijft u daarom uitgebreid wat u aan uw klanten aanbiedt en stelt u daarbij vragen zoals bijvoorbeeld:

  • Wat maakt uw diensten uniek voor de klant?
  • Welke schoonheidsproducten gebruikt u in uw salon?
  • Wat zijn prijzen van soortgelijke producten en diensten op de markt?

ondernemingsplan-beauty-salon

Een ondernemingsplan schoonheidssalon bevat een uitgebreide marktanalyse

Een ondernemingsplan voor een schoonheidssalon bevat een uitgebreide marktanalyse. U beschrijft de te betreden markt waarbij u rekening houdt met uw potentiële klanten, soortgelijke diensten die worden aangeboden en trends.

Doelgroep

De sleutelvraag is wie uw ideale klant is. Waar bevindt deze klant zich (online en offline) en hoe kunt u deze bereiken? Wat vindt uw klant belangrijk? Verzamel zoveel mogelijk demografische gegevens over uw doelgroep en verdeel de groep indien mogelijk onder in subgroepen, zoals bijvoorbeeld studenten, vrouwen met kinderen en misschien wel mannen. Hierdoor maakt u het eenvoudiger om specifieke klanten via passende marketingstrategieën te bereiken.

Concurrentie

Een ondernemingsplan voor een schoonheidssalon bevat ook een concurrentieanalyse. Hierbij maakt u overzichtelijk welke soortgelijke bedrijven uw potentiële klanten als doelgroep hebben. Kijk goed naar de diensten die andere schoonheidsspecialistes aanbieden. Houd rekening met branchevervlechting, waarbij bijvoorbeeld kappers en warenhuizen soortgelijke diensten verkopen.

Trends

Een goed ondernemingsplan voor een schoonheidssalon is niet alleen sterk onderbouwd maar ook flexibel. Zowel bestaande trends als mogelijke veranderingen worden in een businessplan meegenomen. Zo is de vraag naar duurzame producten ook in de schoonheidsbranche aan het stijgen. Consumenten vinden het steeds vaker belangrijk dat producten eerlijk en ecologisch verantwoord zijn. Hoe speelt u hierop in?

Hulp nodig bij het schrijven van een ondernemingsplan?

Wees concreet tijdens het schrijven van een ondernemingsplan voor een schoonheidssalon. Stel haalbare en meetbare doelen die voor de lezer begrijpelijk zijn en logisch met elkaar samenhangen. Voor meer informatie en advies kunt u vrijblijvend contact opnemen. Wij staan altijd voor u klaar en helpen u graag met het maken van uw ondernemingsplan voor een schoonheidssalon.

Credo heeft eerder een bedrijfsplan voor een schoonheidssalon geschreven waarmee een financiering verkregen is, lees hier meer over dit project.