Ondernemingsplan: starten als makelaar
Gaat u starten als makelaar? Een goed begin is het halve werk. Dat betekent dat een goed ondernemingsplan het halve werk is. Wat staat er in een ondernemingsplan van een makelaar? En heeft u dit ook nodig als u geen lening aan wilt vragen? Dat leggen wij u uit.
Wat is een goed ondernemingsplan voor een makelaar?
Geen onderneming is hetzelfde en voor een makelaar kunnen een aantal componenten niet ontbreken in het businessplan, zoals een marktanalyse en een concurrentieanalyse. Deze verschillende sub-onderzoeken brengen namelijk essentiële onderdelen van uw makelaardij in beeld, waar u niet alleen bij de start van uw kantoor rekening mee dient te houden, maar ook in de toekomst op kunt bouwen. Het ondernemingsplan makelaar vormt in die zin de rode draad van uw onderneming. Ook als u eigen startkapitaal heeft en geen lening aanvraagt heeft u dus baat bij een sterk businessplan.
Marktanalyse in een ondernemingsplan makelaar
Als startend makelaar wilt u precies weten hoe de markt in elkaar steekt. Dat geldt niet alleen voor de huidige markt – waarin de vraag naar woningen al jaren groter is dan het aanbod – maar ook voor eventuele trends in de toekomst. Neem daarom in uw businessplan op dat de opkomst van sociale media het mogelijk maakt om uw aanbod sneller met de woningzoekenden te delen. En denk ook aan de verwachting dat een makelaar in de toekomst steeds meer de rol van een woningmarktadviseur zal innemen en die van een beheerder van online platformen – die op hun beurt weer dienen als zelfpresentatiemiddel. Daarnaast is het bijvoorbeeld goed om te weten dat een nieuwe doelgroep klaarstaat om hun eerste huis te kopen: de millenials – een groep kopers met veel aandacht voor duurzaamheid. Dergelijke ontwikkelingen staan allemaal beschreven in uw businessplan als makelaar. Door middel van een marktsegmentatie deelt u vervolgens de markt op in categorieën. Dit betekent dat u de industrie opdeelt aan de hand van bepaalde criteria die voor uw makelaardij relevant zijn, zoals bijvoorbeeld:
- Demografische kenmerken: geslacht, leeftijdsgroep, inkomen, etc.
- Psychografische kenmerken: persoonlijkheidskenmerken, levensstijl, sociale klassen, etc.
- Gedragskenmerken: attitudes, gebruikersstatus, etc.
Een businessplan voor een makelaar bevat een concurrentieanalyse
Zoals de naam het al doet blijken: een concurrentieanalyse is het in kaart brengen van uw (belangrijkste) concurrenten in de markt waarin u gaat opereren. Dit is belangrijk voor het kiezen van uw doelgroepen maar ook voor uw marketingstrategie. De concurrentieanalyse in uw makelaar ondernemingsplan heeft inzicht in het onderscheidend vermogen ten opzichte van uw concurrenten, de strategie van uw concurrenten, maar ook de sterke en zwakke punten van uw concurrenten. Wellicht heeft een van uw medemakelaars wel minder kennis van de regio dan u, of doet een makelaarskantoor uit uw regio niets met sociale media. Daar kunt u dan mooi op inspelen met uw eigen strategie. In principe vormt dit onderdeel van uw ondernemingsplan dan ook de basis van uw positionering in de markt.
Hulp nodig bij het schrijven van uw ondernemingsplan?
Een sterk ondernemingsplan is de rode draad van uw makelaardij, zowel bij de start van uw bedrijf als in de toekomst. Het is dan ook belangrijk dat alle relevante aspecten van uw onderneming, de markt, de concurrentie en de doelgroep in een makelaardij businessplan beschreven staan. Naast de besproken onderdelen bevat een ondernemingsplan andere componenten zoals een hoofdstuk over de gekozen rechtsvorm, een financieel plan en een marketingstrategie. Wilt u meer informatie, of wilt u uw ondernemingsplan laten schrijven? Neem dan contact met ons op.