Ondernemingsplan bakkerij

Misschien wel als reactie op massaproductie snakken steeds meer Nederlanders naar eerlijke en pure ambachtsproducten. Heeft u de knoop doorgehakt en gaat u een eigen bakkerij beginnen? Om succes te garanderen is een ondernemingsplan voor uw bakkerij essentieel.

Een onderbouwd bedrijfsplan bevat belangrijke wet- en regelgeving voor een bakkerij

Als bakker werkt u met voedingsmiddelen en heeft u dus te maken met verschillende soorten wetten. Omdat voedselveiligheid hoog in het vaandel staat, dient een ondernemingsplan bakkerij hier zeker rekening mee te houden. Verplichte regelgevingen zoals de HACCP, de Warenwet en de Hygiënecode dienen beschreven te worden in het bakkerij businessplan. Ook registratie bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit is verplicht. Daarnaast is het in toenemende mate belangrijk dat productetiketten alle ingrediënten beschrijven en informatie over allergenen bevatten. In een professioneel bedrijfsplan staat beschreven hoe uw bakkerijonderneming aan deze wettelijke verplichtingen voldoet.

Breng de markt in kaart met een businessplan

Een belangrijk aspect van een bedrijfsplan is het beschrijven van de externe organisatie, oftewel de markt waarin de bakkerij zich bevindt. Een sterk ondernemingsplan voor een bakkerij bevat dan ook een concurrentieanalyse. Deze analyse van de concurrentie maakt zowel aan uzelf als aan eventuele geldschieters duidelijk op welke manier de bakkerij winstgevend is. Naast dat een bakkerij businessplan de leidraad voor uw bakkerijzaak is, is een ondernemingsplan noodzakelijk voor het verkrijgen van startkapitaal.

Speel in uw ondernemingsplan ook in op de trends

Naast een sterke concurrentieanalyse is het ook belangrijk om de nieuwste trends uit te lichten en te beschrijven hoe u hierop in gaat spelen. Zo laat u zien dat u op de hoogte bent van wat er in uw markt speelt.

  • Mensen zijn tegenwoordig steeds meer bezig met gezonde voeding;
  • Consumenten hebben een voorkeur voor duurzame, ambachtelijke en regionale producten en vinden initiatieven om voedselverspilling tegen te gaan belangrijk;
  • Opkomst van nieuwe granen: na desem en spelt worden ook granen zoals gerst, boekweit, rogge of haver steeds populairder.

Marketing en promotie voor uw bakkerij staat beschreven in een bedrijfsplan

In een competitieve markt maakt marketing het verschil en daarom kan een doordachte marketingstrategie niet ontbreken in het ondernemingsplan van een bakkerszaak. Marketing is echter een zeer breed concept en tevens afhankelijk van branding. Een goed businessplan dwingt u over bepaalde zaken na te denken en antwoord te geven op belangrijke vragen, zoals:

  • Branding: wat is er uniek aan uw bakkerij? Denk hierbij aan bijvoorbeeld het gebruik van biologische producten of het inzetten van personeel met een beperking.
  • Marketing: wat is uw doelgroep en op welke manieren kunt u hen bereiken? Hierbij kunt u de markt segmenteren om per doelgroep een passende strategie op te stellen.
  • Promotie: welke kanalen gebruikt u om uw bakkerij aan de doelgroep te laten zien? Maakt u hierbij gebruik van (periodieke) promotiemiddelen zoals bijvoorbeeld een spaaractie?

Credo Ondernemingsplan biedt hulp aan uw bakkerij

Natuurlijk wilt u een vliegende start maken en een succesvolle bakkerijzaak opzetten. Een bedrijfsplan bakkerij vergroot de kans dat uw bakkerszaak succesvol wordt. Bent u inmiddels begonnen met het opstellen van een bakkerszaak ondernemingsplan maar loopt u op bepaalde gebieden vast? Wij helpen u graag verder met uw businessplan, zoals wij al veel startende ondernemers aan een robuust bedrijfsplan hebben geholpen. Onze specialisten ondersteunen u in het gedeeltelijk (her)schrijven van een bakkerij businessplan maar we kunnen ook een compleet plan voor u maken.

Neem contact met ons op voor meer informatie en een vrijblijvende offerte.

Het laatste nieuws

Ondernemingsplan opstellen: hoe pakt u dat aan?

Het laten maken van een ondernemingsplan: tarieven op een rij

Wat onze klanten zeggen

“Met het ondernemingsplan van Credo verliep het verkrijgen van de financiering echt vlekkeloos. Het hoofdkantoor van de ING was zeer onder de indruk van het bedrijfsplan en gaf zelfs een extra pluim! Topklus!”

Ondernemersplan Grando logo Grando Keukens & Bad

“Na een uitgebreid intakegesprek heeft Credo op korte termijn een uitstekend ondernemingsplan geleverd. Met dit plan hebben we probleemloos onze horecavergunning weten te verkrijgen van de gemeente Amsterdam.”

Ondernemingsplan Feestcafé 't Lammetje Amsterdam Horecavergunningsaanvraag Feestcafé ’t Lammetje

“Mede dankzij het ondernemingsplan van Credo hebben we een succesvolle management buy-out gerealiseerd van Lunatech Labs BV. Wat ons vooral opviel in de samenwerking met Credo was het vermogen tot inleving in onze branche. De financiering is verstrekt door de Rabobank en Main Mezzanine Capital”

Ondernemingsplan Lunatech Labs Lunatech Labs

“Toen het ondernemingsplan klaar was konden wij kiezen uit meerdere geïnteresseerde investeerders. De betrokkenheid van Credo is uniek en we willen nogmaals onze dank uitspreken voor de bijdrage aan dit internationale succes!”

Financiering Overname Hotel Hotel Alpengasthof Grieserhof

“De ABN AMRO vond het ondernemingsplan zeer compleet en als er een rapportcijfer voor gegeven zou moeten worden, zou het een dikke 10 zijn! Alle zaken waren zeer goed onderbouwd en we hebben met succes de financiering verkregen”

Logo Autowasplein Happy Duck Duivendrecht Carwash Happy Duck
Lees alle beoordelingen