Ondernemingsplan voor een restaurant

Of u nu een nieuw restaurant wilt openen of uw bestaande restaurant wilt uitbreiden, een goed onderbouwd ondernemingsplan speelt hierbij een belangrijke rol.

Bij het schrijven van een ondernemersplan voor een restaurant is het belangrijk om rekening te houden met de trends, kansen en bedreigingen die voorkomen in de restaurantbranche. Hieronder worden de belangrijkste punten besproken.

ondernemingsplan laten maken voor een restaurant

Trends

• Steeds verdergaande integratie tussen retail en horeca; meer branchevervanging en -vervlechting;
• Consumenten kiezen vaker voor meerdere eetmomenten en dan veelal onderweg. Daardoor opkomst van ‘food-to-go’-concepten. Deze bevinden zich op locaties met heel veel traffic, zoals stations, winkelcentra en luchthavens. Ook opkomst van ‘fast-casual’: fastfoodconcepten met restaurantservice en -kwaliteit;
Van ‘massa-aanbod’ naar ‘maatwerk’: de consument bepaalt steeds vaker zelf de samenstelling van het gerecht. Meer gebruik van streekproducten en lokale kenmerken – ‘one size fits all’ kan niet meer;
Toenemende impact van internet. Opkomst van online reserveren/bestellen en laten bezorgen. Reviewsites en social media geven klanten inzicht in prijs, kwaliteit, sfeer en beleving;
• De consument wil gezonder leven en is bewuster van de ‘footprint’ die hij achterlaat; toenemende belangstelling voor gezonde en duurzaam geproduceerde voeding en het gebruik van authentieke producten;
Hybride consumentengedrag. De consument laat zich verleiden door ófwel zoveel mogelijk tegen een scherpe prijs (all you can eat), ófwel door een uniek product (belevingsconcept) met een meerprijs.

Kansen en bedreigingen

• Veranderende samenstelling huishoudens; meer kapitaalkrachtige senioren, meer singles, meer dinkies (double income, no kids);
• De buitenhuisconsumptie van tussendoortjes groeit. De consument heeft vaak weinig tijd, wil flexibel zijn en daar kunnen eten of drinken waar en wanneer het hem uitkomt;
• De toenemende gemakzucht van de consument (kant-en-klaar, thuisbezorgen);
• Gemeentes stimuleren horeca om leefomgeving en centra aantrekkelijker te maken;
• Structurele toename van het aanbod. Meer detailhandel (boekenwinkels, kledingwinkels, bakkers, tankstations) biedt horeca aan. Stijging van het aantal huiskamerrestaurants, thuiscateraars en hobbykoks;
• Gestegen inkoopprijzen terwijl de verkoopprijzen onder druk staan;
• Prijsverschil tussen horeca en supermarkten neemt steeds verder toe;
• Toenemende aandacht voor hygiëne en veiligheid;
• Toenemende ketenvorming en grootschalige franchiseformules.

Aandachtspunten ondernemingsplan restaurant

In een ondernemingsplan voor een restaurant is het belangrijk dat er antwoord wordt gegeven op onder andere de onderstaande vragen:

• Binnen deze branche zijn er veel aanbieders en de concurrentie is groot, wat maakt uw concept uniek?
• Hoe maximaliseert u de bezettingsgraad op doordeweekse dagen?
• Er is steeds meer aandacht voor gezonde en duurzame voeding, hoe gaat u hierop inspelen?
• Internet speelt een steeds belangrijkere rol binnen deze branche, hoe gaat u dit integreren in uw strategie?

Meer weten?

Wilt u meer weten over een ondernemingsplan voor een restaurant? Of kunt u wel wat hulp gebruiken bij het schrijven van het bedrijfsplan? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met Credo Ondernemingsplan. Wij helpen u graag verder!

Credo heeft eerder een bedrijfsplan voor een restaurant geschreven waarmee een financiering verkregen is, lees hier meer over dit project.

Het laatste nieuws

Welke modellen gebruikt u in een ondernemingsplan: een overzicht

Uw ondernemingsplan laten controleren, waarom is dit van belang?

Wat onze klanten zeggen

“Met het ondernemingsplan van Credo verliep het verkrijgen van de financiering echt vlekkeloos. Het hoofdkantoor van de ING was zeer onder de indruk van het bedrijfsplan en gaf zelfs een extra pluim! Topklus!”

Ondernemersplan Grando logo Grando Keukens & Bad

“Na een uitgebreid intakegesprek heeft Credo op korte termijn een uitstekend ondernemingsplan geleverd. Met dit plan hebben we probleemloos onze horecavergunning weten te verkrijgen van de gemeente Amsterdam.”

Ondernemingsplan Feestcafé 't Lammetje Amsterdam Horecavergunningsaanvraag Feestcafé ’t Lammetje

“Mede dankzij het ondernemingsplan van Credo hebben we een succesvolle management buy-out gerealiseerd van Lunatech Labs BV. Wat ons vooral opviel in de samenwerking met Credo was het vermogen tot inleving in onze branche. De financiering is verstrekt door de Rabobank en Main Mezzanine Capital”

Ondernemingsplan Lunatech Labs Lunatech Labs

“Toen het ondernemingsplan klaar was konden wij kiezen uit meerdere geïnteresseerde investeerders. De betrokkenheid van Credo is uniek en we willen nogmaals onze dank uitspreken voor de bijdrage aan dit internationale succes!”

Financiering Overname Hotel Hotel Alpengasthof Grieserhof

“De ABN AMRO vond het ondernemingsplan zeer compleet en als er een rapportcijfer voor gegeven zou moeten worden, zou het een dikke 10 zijn! Alle zaken waren zeer goed onderbouwd en we hebben met succes de financiering verkregen”

Logo Autowasplein Happy Duck Duivendrecht Carwash Happy Duck
Lees alle beoordelingen