Ondernemingsplan dierenwinkel

U bent een echte dierenvriend en het ondernemersbloed stroomt door uw aderen. Daarom gaat u een dierenwinkel beginnen! Als het goed is heeft u al diep nagedacht over de verschillende aspecten van uw dierenspeciaalzaak en het een en ander op papier gezet. Is het dan nog nodig om een ondernemingsplan dierenwinkel te schrijven? En wat moet er in het dierenwinkel businessplan komen te staan?

Een ondernemingsplan dierenwinkel maken voor een lening

De meeste ondernemers maken een businessplan om een lening van de bank te kunnen krijgen of om andere investeerders binnen te halen. Wanneer u krediet aanvraagt voor uw dierenwinkel is een ondernemingsplan essentieel: zonder ondernemingsplan dierenwinkel krijgt u geen lening. Als u zelf voldoende startkapitaal heeft is het schrijven van een businessplan voor uw dierenspeciaalzaak niet verplicht. Echter geeft een ondernemingsplan u als ondernemer handvatten en vormt het een leidraad voor de toekomst. Daarnaast is het altijd fijn als iemand anders, bijvoorbeeld een accountant, een duidelijk businessplan kan inzien.

Wat staat er in een ondernemingsplan voor een dierenwinkel?

Er zijn verschillende soorten ondernemingsplannen en het businessplan voor een dierenwinkel is natuurlijk anders dan een ondernemingsplan voor bijvoorbeeld de horeca. Toch bevatten ondernemingsplannen meestal dezelfde componenten. Zo zal u als ondernemer aan bod komen: wat zijn uw sterke en zwakke punten? Daarnaast wordt de markt onder de loep genomen. Met marktonderzoek komt u er bijvoorbeeld achter dat de omzet van dierenspeciaalzaken in Nederland ieder jaar licht daalt, net als het aantal fysieke verkooppunten van dierenspeciaalzaken. Maar ook ontdekt u dat er circa 27 miljoen huisdieren in Nederland leven, en dat baasjes goed letten op de producteigenschappen van het voer dat ze kopen, en dat ze checken of het voer zorgt voor goede ontlasting bij hun hond of kat. Door marktonderzoek te doen wordt duidelijk of er daadwerkelijk vraag is naar uw product. In een ondernemingsplan voor een dierenwinkel worden ook concurrenten in kaart gebracht, dit heet een concurrentieanalyse.

De concurrentieanalyse: met wie gaat uw dierenwinkel de competitie aan?

Voor een dierenwinkel ondernemingsplan is de concurrentieanalyse een belangrijke component. In eerste instantie zult u wellicht aan andere dierenspeciaalzaken denken en in kaart brengen hoe uw dierenwinkel zich van deze concurrenten kan onderscheiden. Een goede concurrentieanalyse van een businessplan dierenwinkel houdt echter rekening met álle mogelijke concurrenten op de markt, zoals tuincentra en supermarkten waar bepaalde producten voor dieren worden verkocht. Het is belangrijk om goed te beschrijven hoe u zich kunt onderscheiden van de verschillende concurrenten.

Een nichemarkt voor uw dierenwinkel

Een concurrentieanalyse mondt niet alleen uit in een overzicht van concurrerende ondernemingen. Dit belangrijke onderdeel in het zakelijk plan voor een dierenwinkel kan u ook op nieuwe ideeën brengen, bijvoorbeeld doordat u erachter komt dat bepaalde producten door niemand worden aangeboden. Vervolgens kunt u zich van de concurrentie onderscheiden door deze producten als enige dierenwinkel aan te bieden: een gat in de markt!

Hulp nodig bij het schrijven van uw ondernemingsplan?

Een sterk ondernemingsplan is de rode draad van uw bedrijf, zowel bij de start van uw dierenspeciaalzaak als in de toekomst. Naast een beschrijving van uw dierenwinkel en een concurrentieanalyse bevat een ondernemingsplan andere onderdelen zoals een financieel plan en een marketing hoofdstuk. Wilt u meer informatie over of hulp bij het maken van een sterk ondernemingsplan? Neem contact met ons op voor meer informatie.

Het laatste nieuws

Met welke soorten belasting krijgt u te maken als ondernemer?

Dit heeft u als ondernemer met de belastingdienst te maken

Wat onze klanten zeggen

“Met het ondernemingsplan van Credo verliep het verkrijgen van de financiering echt vlekkeloos. Het hoofdkantoor van de ING was zeer onder de indruk van het bedrijfsplan en gaf zelfs een extra pluim! Topklus!”

Ondernemersplan Grando logo Grando Keukens & Bad

“Na een uitgebreid intakegesprek heeft Credo op korte termijn een uitstekend ondernemingsplan geleverd. Met dit plan hebben we probleemloos onze horecavergunning weten te verkrijgen van de gemeente Amsterdam.”

Ondernemingsplan Feestcafé 't Lammetje Amsterdam Horecavergunningsaanvraag Feestcafé ’t Lammetje

“Mede dankzij het ondernemingsplan van Credo hebben we een succesvolle management buy-out gerealiseerd van Lunatech Labs BV. Wat ons vooral opviel in de samenwerking met Credo was het vermogen tot inleving in onze branche. De financiering is verstrekt door de Rabobank en Main Mezzanine Capital”

Ondernemingsplan Lunatech Labs Lunatech Labs

“Toen het ondernemingsplan klaar was konden wij kiezen uit meerdere geïnteresseerde investeerders. De betrokkenheid van Credo is uniek en we willen nogmaals onze dank uitspreken voor de bijdrage aan dit internationale succes!”

Financiering Overname Hotel Hotel Alpengasthof Grieserhof

“De ABN AMRO vond het ondernemingsplan zeer compleet en als er een rapportcijfer voor gegeven zou moeten worden, zou het een dikke 10 zijn! Alle zaken waren zeer goed onderbouwd en we hebben met succes de financiering verkregen”

Logo Autowasplein Happy Duck Duivendrecht Carwash Happy Duck
Lees alle beoordelingen