Ondernemingsplan: eigen kledingwinkel beginnen
Technische innovaties creëren een uiterst dynamische markt. De afgelopen jaren was er sprake van economisch herstel en consumentenvertrouwen. Winkeliers zagen omzet stabiliseren en in sommige gunstige gevallen zelfs stijgen. Om zo effectief mogelijk in te spelen op toekomstige veranderingen is een ondernemingsplan voor uw kledingwinkel noodzakelijk. In een ondernemingsplan analyseert u zowel interne als externe factoren die invloed kunnen hebben op het succes van uw kledingwinkel. Strookt de door u gekozen formule en strategie met huidige én toekomstige trends? In hoeverre is uw kledingzaak bestand tegen internationale concurrentie, zowel online als offline? Een bedrijfsplan geeft u antwoorden op cruciale vragen die u nog niet gesteld heeft.
TIP: Liever direct zelf aan de slag met een voorbeeld ondernemingsplan voor een kledingwinkel? Op Voorbeeld-ondernemingsplannen.nl vindt u een professioneel uitgewerkt voorbeeld ondernemingsplan voor een kledingwinkel. U kunt het voorbeeldplan snel en eenvoudig aanpassen met uw eigen gegevens om een uniek ondernemingsplan te creëren voor uw kledingwinkel.
Beschrijf de 6 belangrijke P’s in het ondernemingsplan voor een kledingwinkel
In een ondernemingsplan voor een kledingzaak worden P’s in kaart gebracht. Deze P’s staan voor essentiële facetten van uw kledingwinkel. Vaak bevat een voorbeeld ondernemingsplan kledingwinkel slechts vier P’s. Wilt u echter een uitgebreid en scherp ondernemingsplan laten maken, dan zijn er zes P’s belangrijk: product, prijs, plaats, promotie, proces en people.
- Product: er wordt onderscheid gemaakt tussen kernproduct, tastbaar product en uitgebreid product.
- Prijs: zowel de kostprijs, de prijsstrategie en de attitude van de beoogde doelgroep ten opzichte van de vraagprijs zijn belangrijk
- Plaats: het distributiemodel en relevante distributiekanalen, zowel direct als indirect.
- Promotie: welke marketingactiviteiten worden ingezet om de doelgroep te bereiken.
- Proces: het kenbaar maken van alle stappen tussen input en output.
- People: alle mensen die contact hebben met uw klant, zowel winkelpersoneel als pakketbezorgers.
Analyse van het distributiemodel in het ondernemingsplan voor uw kledingzaak
Digitalisering, uitgebreide distributienetwerken en affiliate marketing bieden een veelheid aan mogelijkheden. Niet alle opties zijn een fit voor de markt waarin uw kledingwinkel functioneert. Tijdens het maken van een businessplan voor uw kledingwinkel bepaalt u daarom op welke verschillende manieren uw product bij de klant terecht komt. Hierbij maakt u in het ondernemingsplan voor uw kledingzaak onderscheid tussen directe distributie en indirecte distributie.
Directe distributie
In het ondernemingsplan voor een kledingzaak beschrijft u volgens welke wegen directe distributie plaatsvindt. Dit is distributie waarbij er geen tussenschakels zijn tussen u en de klant. Directe distributie levert meer winst op doordat u geen commissie betaalt. Denk aan:
- uw fysieke kledingwinkel;
- uw online webshop;
- eigen social media kanalen.
Indirecte distributie
Wanneer er andere partijen tussen u en de klant staan, spreken we van indirecte distributie. In de 21e eeuw is dit een lucratieve manier van verkopen die ook voor kledingwinkels veel oplevert. Een consument kan uw kledingzaak binnenstappen naar aanleiding van een post op de Instagram pagina van een externe partij. Denk bij indirecte distributie aan:
- relevante franchise verkooppunten;
- webshops van overige partijen;
- blogs en social media kanalen van derden.
Een ondernemingsplan voor uw kledingwinkel laten maken?
Wilt u meer weten over een ondernemersplan voor het beginnen van een kledingwinkel? Neem vrijblijvend contact op met Credo Ondernemingsplan.