Ondernemingsplan: eigen koffiebar openen

Of u nu een nieuwe koffiebar wilt openen of een bestaande koffiebar wilt uitbreiden: een goed onderbouwd ondernemingsplan speelt een belangrijke rol bij het starten van uw koffiebar. Dit businessplan maakt inzichtelijk wat u allemaal nodig heeft, of uw plan realistisch is en helpt bij het overtuigen van externe financierders. Het is belangrijk om rekening te houden met trends, kansen en bedreigingen die voorkomen in de horecabranche bij het schrijven van een businessplan voor een koffiebar. Hieronder bespreken we de belangrijkste punten.

TIP: Liever direct zelf aan de slag met een voorbeeld ondernemingsplan voor een koffiebar? Op Voorbeeld-ondernemingsplannen.nl vindt u een professioneel uitgewerkt voorbeeld ondernemingsplan voor een koffiebar. U kunt het voorbeeldplan snel en eenvoudig aanpassen met uw eigen gegevens om een uniek ondernemingsplan te creëren voor uw koffiebar. 

Koffiebar starten: schrijf een businessplan

In de grote steden vindt u ze op haast iedere hoek van de straat en ook heeft ieder dorp wel een eigen koffiebar. Of u nu voor het eerst gaat ondernemen of al meer ervaring hebt, het opstarten van een eigen koffiezaak is geen kleinigheidje. Het vraagt om een grote investering in tijd en geld. U heeft al snel minstens €20.000 aan startkapitaal nodig om uw zaak op te zetten. Zo heeft u de huur van het pand, moet u een goede koffiemachine aanschaffen en uw zaak inrichten. U begint met een ondernemingsplan, wat in het geval van financiering verplicht is.

Ook als u zelf over genoeg startkapitaal beschikt, is het verstandig om een ondernemingsplan te laten schrijven door Credo Ondernemingsplan. Dit werkt namelijk zeer verhelderend en maakt het makkelijk om prioriteiten te stellen. In het ondernemingsplan beschrijft u onder andere hoe u de koffiebar gaat financieren, hoe u klanten verwacht aan te trekken, wat de doelgroep is, hoe het zit met de concurrentie en wat de omzetverwachting is.

In het ondernemingsplan houdt u rekening met trends

In uw bedrijfsplan beschrijft u hoe u in gaat spelen op de nieuwste trends. Wat zijn de mogelijkheden en waar moet u rekening mee houden? De volgende trends zijn tegenwoordig waar te nemen:

  • Steeds jonger aan de koffie. De groep koffiedrinkers die het hardst groeit, is generatie Z: tieners tussen de 13 en 16 jaar oud.
  • Koffie wordt steeds zoeter en meer crèmig. Koffiedrinken is een ware beleving, inclusief personalisatiemogelijkheden en latte art.
  • De koffiebar is niet alleen een plek om te genieten van een kopje koffie, maar ook voor ontmoetingen en om te werken. Goede wifi is volgens veel mensen dan ook onmisbaar in een koffiebar.
  • Koffie is nog altijd het meest gedronken drankje in Nederland, met 27 procent van de dagelijkse vochtinname. Alleen Oostenrijkers, Scandinaviërs en Zwitsers drinken meer koffie dan Nederlanders.
  • Wereldwijd stijgt de koffievraag met ongeveer 1,5 procent per jaar.

Kansen en bedreigingen

In het ondernemingsplan benoemt u ook de kansen en bedreigingen voor het starten van een koffiebar:

  • Over het algemeen is de koffiemarkt niet gevoelig voor recessie. De koffie consumptie blijft volgens het ICO Coffee Seminar op peil, ook tijdens een recessie. De consumptie is dus niet gerelateerd aan de staat van de economie.
  • COVID-19 en de bijbehorende onzekerheden kunnen hier een uitzondering op vormen. Zo zorgt thuiswerken ervoor dat minder consumenten ’s ochtends een kopje koffie afhalen en heeft de horeca al meerdere keren gedwongen de deuren moeten sluiten.
  • Millennials en generatie Z durven te experimenteren met koffie. IJskoffie is een klassiek voorbeeld, evenals (3D) latte art.
  • Koffie nuttigen is een vorm van betaalbare luxe voor jong en oud. Het wordt al snel een gewoonte om ’s ochtends of ’s middags een kopje koffie te gaan drinken in een koffietentje.
  • Grote spelers nemen lokale koffietentjes en franchises over of gaan samenwerkingen aan vanwege toegenomen interesse in de branche (Coca Cola en Costa, Nestlé en Starbucks)
  • Er is veel concurrentie
  • Toenemende aandacht voor hygiëne en veiligheid
  • Toenemend aantal bedrijven dat zich aansluit bij grootschalige franchiseformules

Koffiebar beginnen? Aandachtspunten ondernemingsplan koffiebar

In het ondernemingsplan voor uw koffiebar is het belangrijk dat u antwoord geeft op een paar belangrijke vragen:

  • De concurrentie is groot binnen deze branche. Wat maakt uw concept uniek?
  • Hoe gaat u het opnemen tegen de franchiseformules die makkelijk schaalvoordelen kunnen bereiken?
  • Hoe gaat u uw doelgroep bepalen? En hoe heeft dit invloed op onder andere de locatie die u voor ogen heeft?
  • Hoe voorkomt en vermijdt u verspilling?

Hulp nodig bij uw bedrijfsplan? Neem vrijblijvend contact op

Wilt u meer informatie over het schrijven van een ondernemingsplan voor een koffiebar? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Het laatste nieuws

Dit zijn de juridische zaken die u moet regelen voor uw onderneming

Waarin in deze tijd een eigen bedrijf starten met verschillende ideeën? Wij geven u tips

Wat onze klanten zeggen

“Met het ondernemingsplan van Credo verliep het verkrijgen van de financiering echt vlekkeloos. Het hoofdkantoor van de ING was zeer onder de indruk van het bedrijfsplan en gaf zelfs een extra pluim! Topklus!”

Ondernemersplan Grando logo Grando Keukens & Bad

“Na een uitgebreid intakegesprek heeft Credo op korte termijn een uitstekend ondernemingsplan geleverd. Met dit plan hebben we probleemloos onze horecavergunning weten te verkrijgen van de gemeente Amsterdam.”

Ondernemingsplan Feestcafé 't Lammetje Amsterdam Horecavergunningsaanvraag Feestcafé ’t Lammetje

“Mede dankzij het ondernemingsplan van Credo hebben we een succesvolle management buy-out gerealiseerd van Lunatech Labs BV. Wat ons vooral opviel in de samenwerking met Credo was het vermogen tot inleving in onze branche. De financiering is verstrekt door de Rabobank en Main Mezzanine Capital”

Ondernemingsplan Lunatech Labs Lunatech Labs

“Toen het ondernemingsplan klaar was konden wij kiezen uit meerdere geïnteresseerde investeerders. De betrokkenheid van Credo is uniek en we willen nogmaals onze dank uitspreken voor de bijdrage aan dit internationale succes!”

Financiering Overname Hotel Hotel Alpengasthof Grieserhof

“De ABN AMRO vond het ondernemingsplan zeer compleet en als er een rapportcijfer voor gegeven zou moeten worden, zou het een dikke 10 zijn! Alle zaken waren zeer goed onderbouwd en we hebben met succes de financiering verkregen”

Logo Autowasplein Happy Duck Duivendrecht Carwash Happy Duck
Lees alle beoordelingen