Ondernemingsplan: eigen lunchroom openen

De marktomstandigheden van eetgelegenheden zijn op z’n minst uitdagend te noemen. De consument is erg kritisch op zijn uitgaven en laat zich steeds vaker leiden door kortingsacties. Bij een hogere prijs wordt een unieke beleving of een toegevoegde waarde verwacht. Daarnaast zijn er steeds meer bedrijven van buiten de branche die zelf voor een eetgelegenheid zorgen. Denk bijvoorbeeld aan Ikea. Waar consumenten vroeger het winkelen combineerden met een bezoek aan de lunchroom, vinden ze tegenwoordig steeds vaker alles op één plek. Door de veranderende samenstelling van Nederlandse huishoudens verwacht men echter dat de vraag naar eetgelegenheden buiten de deur blijft groeien. Nederland telt bijvoorbeeld steeds meer singles en (alleenstaande) ouderen die vaker een lunchroom bezoeken.

TIP: Liever direct zelf aan de slag met een voorbeeld ondernemingsplan voor een lunchroom? Op Voorbeeld-ondernemingsplannen.nl vindt u een professioneel uitgewerkt voorbeeld ondernemingsplan voor een lunchroom. U kunt het voorbeeldplan snel en eenvoudig aanpassen met uw eigen gegevens om een uniek ondernemingsplan te creëren voor uw lunchroom.

ondernemingsplan laten maken voor een lunchroom?

Eigen lunchroom openen? Een ondernemingsplan voor een lunchroom houdt rekening met trends

Het is aan de ondernemer om in te springen op de laatste trends. Wat zijn de mogelijkheden en waar moet rekening mee worden gehouden? De volgende trends zijn gesignaleerd:

  • De gemiddelde besteding per bezoek per gast blijft stijgen en de totale omzet van de branche eveneens. De groei wordt mede gerealiseerd door nieuwe doelgroepen, meer eetmomenten en een hoger bestedingspatroon;
  • Lunchrooms doen meer met ICT;
  • Het zakensegment groeit;
  • Er wordt in Nederland steeds beter geluncht;
  • Het aantal lunchrooms blijft stijgen;
  • Franchise en formulehuizen winnen terrein;
  • Stijgend aanbod van ‘to-go’ en ‘on-the-move’ food en drinks.

Om in trek te blijven bij de consument, dient de lunchroom zich te onderscheiden van zijn concurrenten. Zoals eerder gezegd betaalt men alleen extra wanneer er iets unieks tegenover staat.

Tijdens het schrijven van het ondernemingsplan voor de lunchroom kan hiermee rekening worden gehouden. Vragen als ‘wat heeft de markt nodig?’ en ‘waar onderscheid ik mijzelf mee?’ worden tijdens het proces direct beantwoord.

Een volledig en gestructureerd ondernemingsplan voor een lunchroom

Dat zijn echter niet de enige vraagstukken die onderzocht dienen te worden. Een volledig en gestructureerd ondernemingsplan voor een lunchroom moet namelijk ook antwoord geven op vragen als:

  • Er is steeds meer aandacht voor gezonde en duurzame voeding, hoe gaat u hierop inspelen?
  • Er komen steeds meer lunchrooms op de markt, wat maakt uw concept uniek?
  • Hoe zorgt u ervoor dat gasten weer terugkomen?
  • Gaat u ook maaltijden bezorgen?
  • Wordt het mogelijk om online bij u te bestellen?
  • Welke activiteiten gaat u ondernemen om uw naamsbekendheid te vergroten?

Meer weten?

Wilt u meer weten over een ondernemingsplan voor een lunchroom? Een ander ondernemingsplan laten opstellen? Of kunt u wel wat hulp gebruiken bij het schrijven van het plan om een eigen lunchroom te beginnen? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met Credo Ondernemingsplan. Wij helpen u graag verder!

Credo heeft eerder een bedrijfsplan voor een lunchroom geschreven waarmee een financiering verkregen is, lees hier meer over dit project.

Het laatste nieuws

Dit zijn de juridische zaken die u moet regelen voor uw onderneming

Waarin in deze tijd een eigen bedrijf starten met verschillende ideeën? Wij geven u tips

Wat onze klanten zeggen

“Met het ondernemingsplan van Credo verliep het verkrijgen van de financiering echt vlekkeloos. Het hoofdkantoor van de ING was zeer onder de indruk van het bedrijfsplan en gaf zelfs een extra pluim! Topklus!”

Ondernemersplan Grando logo Grando Keukens & Bad

“Na een uitgebreid intakegesprek heeft Credo op korte termijn een uitstekend ondernemingsplan geleverd. Met dit plan hebben we probleemloos onze horecavergunning weten te verkrijgen van de gemeente Amsterdam.”

Ondernemingsplan Feestcafé 't Lammetje Amsterdam Horecavergunningsaanvraag Feestcafé ’t Lammetje

“Mede dankzij het ondernemingsplan van Credo hebben we een succesvolle management buy-out gerealiseerd van Lunatech Labs BV. Wat ons vooral opviel in de samenwerking met Credo was het vermogen tot inleving in onze branche. De financiering is verstrekt door de Rabobank en Main Mezzanine Capital”

Ondernemingsplan Lunatech Labs Lunatech Labs

“Toen het ondernemingsplan klaar was konden wij kiezen uit meerdere geïnteresseerde investeerders. De betrokkenheid van Credo is uniek en we willen nogmaals onze dank uitspreken voor de bijdrage aan dit internationale succes!”

Financiering Overname Hotel Hotel Alpengasthof Grieserhof

“De ABN AMRO vond het ondernemingsplan zeer compleet en als er een rapportcijfer voor gegeven zou moeten worden, zou het een dikke 10 zijn! Alle zaken waren zeer goed onderbouwd en we hebben met succes de financiering verkregen”

Logo Autowasplein Happy Duck Duivendrecht Carwash Happy Duck
Lees alle beoordelingen