Ondernemingsplan: eigen lunchroom beginnen

De marktomstandigheden van eetgelegenheden zijn op z’n minst uitdagend te noemen. De consument is erg kritisch op zijn uitgaven en laat zich steeds vaker leiden door kortingsacties. Bij een hogere prijs wordt een unieke beleving of een toegevoegde waarde verwacht. Daarnaast zijn er steeds meer bedrijven van buiten de branche die zelf voor een eetgelegenheid zorgen. Denk bijvoorbeeld aan Ikea. Waar consumenten vroeger het winkelen combineerden met een bezoek aan de lunchroom, vinden ze tegenwoordig steeds vaker alles op één plek. Door de veranderende samenstelling van Nederlandse huishoudens verwacht men echter dat de vraag naar eetgelegenheden buiten de deur blijft groeien. Nederland telt bijvoorbeeld steeds meer singles en (alleenstaande) ouderen die vaker een lunchroom bezoeken.

TIP: Liever direct zelf aan de slag met een voorbeeld ondernemingsplan voor een lunchroom? Op Voorbeeld-ondernemingsplannen.nl vindt u een professioneel uitgewerkt voorbeeld ondernemingsplan voor een lunchroom. U kunt het voorbeeldplan snel en eenvoudig aanpassen met uw eigen gegevens om een uniek ondernemingsplan te creëren voor uw lunchroom.

ondernemingsplan laten maken voor een lunchroom?

Eigen lunchroom beginnen? Een ondernemingsplan voor een lunchroom houdt rekening met trends

Het is aan de ondernemer om in te springen op de laatste trends. Wat zijn de mogelijkheden en waar moet rekening mee worden gehouden? De volgende trends zijn gesignaleerd:

  • De gemiddelde besteding per bezoek per gast blijft stijgen en de totale omzet van de branche eveneens. De groei wordt mede gerealiseerd door nieuwe doelgroepen, meer eetmomenten en een hoger bestedingspatroon;
  • Lunchrooms doen meer met ICT;
  • Het zakensegment groeit;
  • Er wordt in Nederland steeds beter geluncht;
  • Het aantal lunchrooms blijft stijgen;
  • Franchise en formulehuizen winnen terrein;
  • Stijgend aanbod van ‘to-go’ en ‘on-the-move’ food en drinks.

Om in trek te blijven bij de consument, dient de lunchroom zich te onderscheiden van zijn concurrenten. Zoals eerder gezegd betaalt men alleen extra wanneer er iets unieks tegenover staat.

Tijdens het schrijven van het ondernemingsplan voor de lunchroom kan hiermee rekening worden gehouden. Vragen als ‘wat heeft de markt nodig?’ en ‘waar onderscheid ik mijzelf mee?’ worden tijdens het proces direct beantwoord.

Een volledig en gestructureerd ondernemingsplan voor een lunchroom

Dat zijn echter niet de enige vraagstukken die onderzocht dienen te worden. Een volledig en gestructureerd ondernemingsplan om een eigen lunchroom te beginnen moet namelijk ook antwoord geven op vragen als:

  • Er is steeds meer aandacht voor gezonde en duurzame voeding, hoe gaat u hierop inspelen?
  • Er komen steeds meer lunchrooms op de markt, wat maakt uw concept uniek?
  • Hoe zorgt u ervoor dat gasten weer terugkomen?
  • Gaat u ook maaltijden bezorgen?
  • Wordt het mogelijk om online bij u te bestellen?
  • Welke activiteiten gaat u ondernemen om uw naamsbekendheid te vergroten?

Meer weten?

Wilt u een ondernemingsplan laten opstellen? Of heeft u vragen omtrent een ondernemingsplan om een eigen lunchroom te beginnen? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met Credo Ondernemingsplan. Wij helpen u graag verder!

Credo heeft eerder een bedrijfsplan voor een lunchroom geschreven waarmee een financiering verkregen is, lees hier meer over dit project.

Blog

Waarom het schrijven van een ondernemingsplan zo belangrijk is

Hoe ziet een bedrijfsplan eruit? Handig ondernemingsplan voorbeeld!

Wat onze klanten zeggen

“Met het ondernemingsplan van Credo verliep het verkrijgen van de financiering echt vlekkeloos. Het hoofdkantoor van de ING was zeer onder de indruk van het bedrijfsplan en gaf zelfs een extra pluim! Topklus!”

Grando logo Grando Keukens & Bad

"Het snelle en persoonlijke contact was erg fijn. De kredietaanvraag bij Qredits was binnen twee weken goedgekeurd, uiteraard is dit te danken aan Credo Ondernemingsplan!”

Ondernemingsplan Dagbesteding Dagbesteding Tikkie Bijzonder

"De kennis en betrokkenheid binnen Credo zijn enorm. De ABN AMRO was zeer te spreken over de kwaliteit van het ondernemingsplan en de financiering was dan ook snel rond."

Restaurant bij-Isabelle Restaurant Bij-Isabelle

“Na een uitgebreid intakegesprek heeft Credo op korte termijn een uitstekend ondernemingsplan geleverd. Met dit plan hebben we probleemloos onze horecavergunning weten te verkrijgen van de gemeente Amsterdam.”

Feestcafé ’t Lammetje

“Credo heeft verstand van zaken en reageert altijd snel. Wat wij vooral prettig vonden was de combinatie tussen professionaliteit en vriendelijkheid. Met het plan hebben we een financiering van de bank verkregen”

Kinderopvang Barbaborah logo Kinderdagverblijf Barbaborah
Lees alle beoordelingen