Ondernemingsplan voor een lunchroom

De marktomstandigheden van eetgelegenheden zijn op z’n minst uitdagend te noemen. De consument is erg kritisch op zijn uitgaven en laat zich steeds vaker leiden door kortingsacties. Bij een hogere prijs wordt een unieke beleving of een toegevoegde waarde verwacht.

Daarnaast zijn er steeds meer bedrijven van buiten de branche die zelf voor een eetgelegenheid zorgen. Denk bijvoorbeeld aan Ikea. Waar consumenten vroeger het winkelen combineerden met een bezoek aan de lunchroom, vinden ze tegenwoordig steeds vaker alles op één plek.

Door de veranderende samenstelling van Nederlandse huishoudens verwacht men echter dat de vraag naar eetgelegenheden buiten de deur blijft groeien. Nederland telt bijvoorbeeld steeds meer singles en (alleenstaande) ouderen die vaker een lunchroom bezoeken.

ondernemingsplan laten maken voor een lunchroom?

Een ondernemingsplan voor een lunchroom houdt rekening met trends

Het is aan de ondernemer om in te springen op de laatste trends. Wat zijn de mogelijkheden en waar moet rekening mee worden gehouden? De volgende trends zijn gesignaleerd:

  • De gemiddelde besteding per bezoek per gast blijft stijgen en de totale omzet van de branche eveneens. De groei wordt mede gerealiseerd door nieuwe doelgroepen, meer eetmomenten en een hoger bestedingspatroon;
  • Lunchrooms doen meer met ICT;
  • Het zakensegment groeit;
  • Er wordt in Nederland steeds beter geluncht;
  • Het aantal lunchrooms blijft stijgen;
  • Franchise en formulehuizen winnen terrein;
  • Stijgend aanbod van ‘to-go’ en ‘on-the-move’ food en drinks.

Om in trek te blijven bij de consument, dient de lunchroom zich te onderscheiden van zijn concurrenten. Zoals eerder gezegd betaalt men alleen extra wanneer er iets unieks tegenover staat.

Tijdens het schrijven van het ondernemingsplan voor de lunchroom kan hiermee rekening worden gehouden. Vragen als ‘wat heeft de markt nodig?’ en ‘waar onderscheid ik mijzelf mee?’ worden tijdens het proces direct beantwoord.

Een volledig en gestructureerd ondernemingsplan voor een lunchroom

Dat zijn echter niet de enige vraagstukken die onderzocht dienen te worden. Een volledig en gestructureerd ondernemingsplan voor een lunchroom moet namelijk ook antwoord geven op vragen als:

  • Er is steeds meer aandacht voor gezonde en duurzame voeding, hoe gaat u hierop inspelen?
  • Er komen steeds meer lunchrooms op de markt, wat maakt uw concept uniek?
  • Hoe zorgt u ervoor dat gasten weer terugkomen?
  • Gaat u ook maaltijden bezorgen?
  • Wordt het mogelijk om online bij u te bestellen?
  • Welke activiteiten gaat u ondernemen om uw naamsbekendheid te vergroten?

Meer weten?

Wilt u meer weten over een ondernemingsplan voor een lunchroom? Of kunt u wel wat hulp gebruiken bij het schrijven van het plan? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met Credo Ondernemingsplan. Wij helpen u graag verder!

Het laatste nieuws

Webshop opzetten? Laat een ondernemingsplan schrijven

Een businessplan laten maken aan de hand van het Business Model Canvas

Wat onze klanten zeggen

“Met het ondernemingsplan van Credo verliep het verkrijgen van de financiering echt vlekkeloos. Het hoofdkantoor van de ING was zeer onder de indruk van het bedrijfsplan en gaf zelfs een extra pluim! Topklus!”

Ondernemersplan Grando logo Grando Keukens & Bad

“Na een uitgebreid intakegesprek heeft Credo op korte termijn een uitstekend ondernemingsplan geleverd. Met dit plan hebben we probleemloos onze horecavergunning weten te verkrijgen van de gemeente Amsterdam.”

Ondernemingsplan Feestcafé 't Lammetje Amsterdam Horecavergunningsaanvraag Feestcafé ’t Lammetje

“Mede dankzij het ondernemingsplan van Credo hebben we een succesvolle management buy-out gerealiseerd van Lunatech Labs BV. Wat ons vooral opviel in de samenwerking met Credo was het vermogen tot inleving in onze branche. De financiering is verstrekt door de Rabobank en Main Mezzanine Capital”

Ondernemingsplan Lunatech Labs Lunatech Labs

“Het ondernemingsplan van Credo hebben we ingediend bij crowdfunding platform geldvoorelkaar.nl. Zij waren erg enthousiast over het ondernemingsplan. De campagne werd binnen korte tijd volgeschreven en we hebben ons project succesvol kunnen financieren!”

Ondernemersplan sylt seafood Sylt Seafood

“De ABN AMRO vond het ondernemingsplan zeer compleet en als er een rapportcijfer voor gegeven zou moeten worden, zou het een dikke 10 zijn! Alle zaken waren zeer goed onderbouwd en we hebben met succes de financiering verkregen”

Logo Autowasplein Happy Duck Duivendrecht Carwash Happy Duck
Lees alle beoordelingen