Ondernemingsplan voor een webshop

Elke dag komen er in Nederland webshops bij. Tegenwoordig zijn er zelfs meer online dan fysieke winkels. Er kan dus worden gesteld dat er sprake is van veel concurrentie in deze branche. Men moet echt opvallen om te voorkomen dat het aanbod verdwijnt tussen al die andere ondernemers.

Een goed ondernemingsplan voor een webshop zorgt ervoor dat vroegtijdig alle risico’s in kaart worden gebracht. Ook dient er te worden gekeken naar de USP’s en de potentiële groei. Daarnaast zijn er nog een aantal specifieke zaken waar op gelet moet worden.

Rekening houden met trends in het ondernemingsplan voor een webshop

Tijdens het schrijven van een ondernemingsplan voor een webwinkel moet rekening worden gehouden met trends. Is men in staat daarop in te spelen? Momenteel worden de volgende trends gesignaleerd:

  • Mobiel is de norm;
  • Snelheid wordt nog belangrijker;
  • Content marketing wordt steeds belangrijker;
  • Responsive webdesign is de standaard;
  • Bezorgtijden worden steeds korter;
  • Video speelt een steeds grotere rol;
  • Interactie met de klant neemt toe.

Ondanks dat deze branche continue in beweging is, kunnen veel trends tijdig worden vastgesteld. Een goed voorbeeld is dat mobiel norm is. Het is steeds vaker mogelijk om producten via de smartphone te bestellen en af te rekenen. Gezien het feit dat bijna alle Nederlanders in bezit zijn van een smartphone, is dit een logische ontwikkeling.

ondernemingsplan voor een webshop laten maken?

Waar wordt scherp naar gekeken in een ondernemingsplan voor een webshop?

Een ondernemingsplan moet aan verschillende eisen voldoen. Zo kijkt een bank, investeerder of andere financiële instantie naar waarom men een onderneming wil en hoe de investerings- en exploitatiebegroting eruit ziet.

Bij een ondernemingsplan voor een webshop wordt er extra scherp gekeken naar de volgende specifieke zaken:

  • Hoe ziet uw online strategie eruit? Gaat u bijvoorbeeld SEO en SEA toepassen en welke rol gaan verschillende social media spelen binnen uw bedrijf? Gaat u dit zelf doen of besteedt u dit uit?
  • Hoe groot is de doelgroep waar u zich op richt en hoe gaat u deze bereiken?
  • Hoe gaat u uw producten (laten) verzenden en welke kosten hangen hieraan?
  • Wat maakt uw webwinkel uniek ten opzichte van andere webwinkels?

Meer weten?

Wilt u meer weten over een ondernemingsplan voor een webshop? Of kunt u wel wat hulp gebruiken bij het schrijven van het plan? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met Credo Ondernemingsplan. Wij helpen u graag verder!

Wat zijn momenteel belangrijke trends in de e-commerce markt?

Mobiel is de norm en mede hierdoor wordt de snelheid steeds belangrijker. Responsive webdesign wordt de standaard en content marketing wordt steeds crucialer. Bezorgtijden worden steeds korter en de interactie met de klant neemt toe. Tenslotte speelt het gebruik van video een steeds centralere rol binnen de e-commerce markt.

Waar wordt extra op gelet bij een ondernemingsplan voor een webshop?

Allereerst wordt er gekeken naar het design van de webshop. Ziet dit er verzorgd uit, is deze functioneel en zal deze voor optimale conversie zorgen? Daarna is het belangrijk om te bespreken hoe u bezoekers naar uw webshop gaat trekken. Wat is de online strategie, welke kanalen (SEO, SEA, social media) gaan ingezet worden en gaat u dit zelf doen of besteedt u dit uit? Hoe gaat u uw producten (laten) verzenden/opslaan en welke kosten hangen hieraan?

Wat zijn belangrijke punten in een financieel plan voor een webshop?

Met welke leveranciers gaat u werken en welke winstmarges kunnen er hierdoor gecreëerd worden? Gaat u zelf de producten opslaan/versturen of wordt dit uitbesteed en welke kosten hangen hieraan? Welk budget stelt u beschikbaar voor online marketing? Vergeet niet de kosten voor hosting, onderhoud en updaten van de webshop. Dat dient u op te nemen in het financieel plan.

 

Het laatste nieuws

De missie en visie van een ondernemingsplan bepalen: hoe pakt u dat aan?

4 belangrijke eigenschappen van een ondernemer op een rij

Wat onze klanten zeggen

“Met het ondernemingsplan van Credo verliep het verkrijgen van de financiering echt vlekkeloos. Het hoofdkantoor van de ING was zeer onder de indruk van het bedrijfsplan en gaf zelfs een extra pluim! Topklus!”

Ondernemersplan Grando logo Grando Keukens & Bad

“Na een uitgebreid intakegesprek heeft Credo op korte termijn een uitstekend ondernemingsplan geleverd. Met dit plan hebben we probleemloos onze horecavergunning weten te verkrijgen van de gemeente Amsterdam.”

Ondernemingsplan Feestcafé 't Lammetje Amsterdam Horecavergunningsaanvraag Feestcafé ’t Lammetje

“Mede dankzij het ondernemingsplan van Credo hebben we een succesvolle management buy-out gerealiseerd van Lunatech Labs BV. Wat ons vooral opviel in de samenwerking met Credo was het vermogen tot inleving in onze branche. De financiering is verstrekt door de Rabobank en Main Mezzanine Capital”

Ondernemingsplan Lunatech Labs Lunatech Labs

“Toen het ondernemingsplan klaar was konden wij kiezen uit meerdere geïnteresseerde investeerders. De betrokkenheid van Credo is uniek en we willen nogmaals onze dank uitspreken voor de bijdrage aan dit internationale succes!”

Financiering Overname Hotel Hotel Alpengasthof Grieserhof

“De ABN AMRO vond het ondernemingsplan zeer compleet en als er een rapportcijfer voor gegeven zou moeten worden, zou het een dikke 10 zijn! Alle zaken waren zeer goed onderbouwd en we hebben met succes de financiering verkregen”

Logo Autowasplein Happy Duck Duivendrecht Carwash Happy Duck
Lees alle beoordelingen