10 Tips voor een goede verkoopprognose in uw bedrijfsplan
U heeft een interessant nieuw idee en bent aan het werken aan uw ondernemingsplan. Aangekomen bij de verkoopprognose vraagt u zich af hoe u deze het beste kunt valideren omdat u te maken heeft met een nieuw bedrijf. U heeft natuurlijk nog geen tastbare data, dus wat nu?
1. Verkopen zijn veruit de beste validatie
Werkelijke verkopen, ook al is er maar één (kleine) klant bij betrokken. Dat u verkoopt betekent dat mensen of bedrijven geld spenderen aan goederen of diensten die u verkoopt. Deze informatie is altijd meer waard dan blanco voorspellingen.
2. Een buy-in door een grote potentiële klant
Een buy-in door een grote potentiële klant of distributiekanaal is ook een goede validatie. Krijg ze betrokken bij een prototype, programma of vroege investering.
3. Totale markt demografie
Hoeveel van uw potentiële klanten (hoe nauwkeuriger omschreven, hoe beter) zijn er? Hoe zijn ze te verdelen in zinvolle en meetbare groepen? Dit zorgt voor realiteit in uw prognose. Zorg dat u de getallen in uw markt kent.
4. Vermijd de klein-stukje-van-een-grote-markt openingszet
Dit is de top-down prognose die start met hoeveel geld er in totaal wordt uitgegeven aan bijvoorbeeld wasmachines en van dat bedrag pakt u als verkoopprognose bijvoorbeeld een half procent. Dit is nooit overtuigend en doe dit dus ook niet.
5. Verdeel de verkoopprognose in een paar onderdelen
Verdeel en verover. Als u bijvoorbeeld een verkoopprognose voor een restaurant gaat maken zorg dan dat u eerst kijkt naar het aantal tafels en stoelen, aantal maaltijden dat geserveerd wordt, drankjes, soort gerechten, gemiddelde prijzen, dagen van de week en misschien zelfs uren van de dag.
6. Erken altijd capaciteitsproblemen
Het restaurant heeft bijvoorbeeld maar een aantal tafels en stoelen. Zorg dat uw prognose nooit verder reikt dan de capaciteit.
7. Zoek naar patronen
van andere situaties, soortgelijke producten, diensten, of markten. Er zijn introductie patronen beschikbaar voor bijvoorbeeld televisies, pc’s, mobiele telefoons etc. Misschien lijkt uw business op één van deze patronen.
8. Doe nooit alsof er geen concurrentie is
Doe nooit alsof er geen concurrentie is, zelfs voor het nieuwste van het nieuwste. Als u niemand kan vinden om mee te concurreren moet u beter zoeken. Zoek naar hoe mensen de huidige behoefte al invullen. Misschien zit er bijvoorbeeld geen soortgelijke winkel in de buurt gevestigd van uw bedrijf en is er geen directe concurrentie, maar denk ook aan de indirecte concurrentie via bijvoorbeeld webshops. Houd er ook rekening mee dat als u succes heeft er altijd nog nieuwe concurrenten kunnen volgen.
9. Wantrouw de data analyse
Ook de meest ingewikkelde wiskundige en analytische methoden kampen met het probleem dat ze altijd het verleden gebruiken om de toekomst te voorspellen. De methoden zijn goed als achtergrond om uw gedachten vorm te geven en richting te geven aan uw schattingen. Maar op zichzelf staan ze niet heel sterk. Dus doe alle analyses, verzamel zoveel mogelijk data, maar blijf realistisch. De beste prognose is een goed doordachte gok.
10. Herzie en corrigeer de prognoses regelmatig
Noteer uw aannames en houd in de gaten hoe deze in de loop der tijd veranderen. De prognose is slechts de eerste stap in een proces.
Een goede verkoopprognose is een belangrijk onderdeel van uw businessplan. Wilt u graag persoonlijk advies op dit gebied? Neem dan gerust contact met ons op om een offerte aan te vragen of een vrijblijvende afspraak te maken.