Moet ik mijn businessplan regelmatig evalueren of aanpassen?

businessplan evalueren of aanpassen

Iedere goede ondernemer heeft een plan. Soms niet meer dan een paar krabbels achterop een bierviltje, soms een goed uitgeschreven businessplan. Afhankelijk van de fase waarin het bedrijf verkeerd. Wij hoeven u echter niet te vertellen dat een bedrijf geen statisch gegeven is. Technologische ontwikkelingen, nieuwe klanten, groei, veranderingen in de markt; het heeft allemaal invloed op uw bedrijf en bedrijfsvoering. Toch is een van de meest gestelde vragen: ‘Moet ik mijn businessplan regelmatig evalueren of aanpassen?’. Het antwoord is simpel: ‘Ja’. In dit artikel vertellen wij u waarom.

Een actuele strategie

Een goed en actueel businessplan is de fundering voor uw bedrijfsstrategie. Het geeft u grip op uw bedrijf en op de toekomst. Door regelmatig te controleren of de geformuleerde doelstellingen nog kloppen, verwachtingen zijn uitgekomen en welke marktontwikkelingen invloed hebben op uw bedrijf, kunt u eenvoudig bijsturen wanneer nodig. Het actualiseren van uw ondernemingsplan is daarmee tegelijkertijd een goede reality check voor uw bedrijf. Vraag uzelf af waarom u uw omzetdoelstellingen niet heeft behaald of hoe het komt dat de ene productgroep het een stuk beter doet dan de andere. Deze informatie kan u veel vertellen over de operationele bedrijfsvoering en de stappen die u moet nemen. Enkel en alleen een ondernemingsplan laten schrijven om financiering te krijgen, is dus zonde. Gebruik het als een routekaart naar de toekomst van uw bedrijf door het regelmatig te toetsen aan de werkelijkheid.

Groei realiseren

Als ondernemer bent u altijd op zoek naar mogelijkheden om te groeien en uw business verder te ontwikkelen. Dat betekent dat u goed op de hoogte moet zijn van de huidige positie van uw bedrijf, de trends en ontwikkelingen in de markt én kansen die nog niet benut worden. Kansen die u in kaart kunt brengen door klanttevredenheidsonderzoeken uit te voeren, uzelf te vergelijken met uw concurrenten en potentiële nieuwe klantgroepen te onderzoeken. Op die manier signaleert u nieuwe groeikansen die u kunt vertalen naar uw actuele businessplan.

Bedrijfsvoering aanpassen

Met alleen het zien van nieuwe groeikansen bent u er namelijk nog niet. Juist door ze te vertalen naar uw businessplan dwingt u uzelf om na te denken over wat dit betekent voor uw bedrijfsvoering. Misschien moet u wel investeren in extra personeel om het serviceniveau te verhogen of om nieuwe producten aan te kunnen bieden. Of misschien is het verstandig om op zoek te gaan naar samenwerkingspartners om bepaalde doelen te realiseren. Met andere woorden: door structureel bezig te zijn met het zien van kansen en ontwikkelingen en deze te vertalen naar een actueel businessplan, neemt u besluiten op basis van feiten en concrete inzichten in plaats van op ‘uw onderbuikgevoel’.

Grip op de financiën dankzij businessplan

Bij het evalueren en actualiseren van uw businessplan krijgt u bovendien inzicht in de financiële gezondheid van uw bedrijf. Zo kunt u direct nagaan of u beschikt over voldoende kapitaal om nieuwe producten of diensten te financieren en of uw verdienmodel nog toereikend is. Blijkt u aanvullende financiering nodig te hebben om uw nieuwe doelstellingen te behalen, dan kunt u gelijk profiteren van uw inspanningen. U beschikt nu immers over een compleet en actueel ondernemingsplan dat u direct kunt presenteren aan uw bank of een andere investeerder.

Heeft u hulp nodig bij het evalueren en/of aanpassen van uw businessplan? Credo Ondernemingsplan is u graag van dienst. Neem gerust contact met ons op om een offerte aan te vragen of een vrijblijvende afspraak te maken.