Het businessplan. Welk type ondernemer bent u?

businessplan

Een businessplan, ook wel ondernemingsplan genoemd, is dé basis voor het starten van uw onderneming. Voor het uitbreiden of bijvoorbeeld het doorstarten van bestaande ondernemingen wordt er ook vaak gekozen om eerst een businessplan te schrijven. In dit plan omschrijft u de belangrijkste zaken die betrekking hebben op uw onderneming, waaronder bijvoorbeeld de financiën en risico’s. Maar wat minstens zo belangrijk is, is de ondernemer zelf. De (karakteristieke) eigenschappen van de ondernemer vinden we vaak terug in de manier hoe een onderneming wordt gerund. Maar wat voor type ondernemer bent u eigenlijk?

Start met uzelf

Het eerste onderdeel van uw businessplan bestaat uit het omschrijven van de ondernemer, oftewel de bedenker, initiatiefnemer. In de meeste gevallen bent u dit zelf. Het is daarom belangrijk om te bepalen wat voor soort ondernemer u bent. Eerder hielpen we u al op weg in de blog ‘Bedrijfsplan schrijven? 5 vragen die u vooraf moet stellen’. Oftewel, ga voor uzelf na wat voor type ondernemer u bent. Onderzoeksbureau Motivaction deed onderzoek naar verschillende ondernemers en kwam tot zes verschillende types. Kunt u ontdekken welk type u bent?

  1. De jagers

De jagers zijn type ondernemers die zeer gedreven zijn in wat ze doen; echte pioniers. Dit type ondernemer is altijd enthousiast op zoek naar kansen en is dan ook vastberaden hier actie op te ondernemen. Jagers staan er tevens om bekend veel waarde te hechten aan status en succes.

  1. De experts

Dit type ondernemer heeft een grote behoefte om zich te onderscheiden van de rest. Experts hebben veel kennis van hun product en de markt en zijn gedreven om hierin uit te blinken. Door te blijven innoveren en ontwikkelen blijft hun onderneming up to date. Experts hebben meer moeite met werk uit handen geven en lossen problemen het liefst zelf op.

  1. De pragmatici

Pragmatici staan over het algemeen open voor vernieuwingen, maar pas wanneer de trend voor hen gezet is. Dit type ondernemer voelt zich emotioneel verbonden met het bedrijf, hebben ‘hart voor de zaak’ en hebben een no nonsense instelling.

  1. De hoeders

Hoeders zijn net als pragmatici vaak trendvolgend in plaats van trendsettend. Zij hechten veel waarde aan normen en waarden en zijn vaak wat behoudend. Dit type ondernemer vindt het vaak lastig om om te gaan met de verantwoordelijkheid voor het bedrijf en zijn werknemers.

  1. De ontplooiers

‘Denken in oplossingen, en niet in problemen’. Dat is hoe we dit type ondernemer kunnen omschrijven. Ontplooiers zijn echte toekomstdenkers en zijn vaak van zichzelf gemotiveerd. Ze hebben plezier in hun werk en halen veel uit hun sociale netwerk.

  1. De einzelgängers

In tegenstelling tot de jagers hechten einzelgängers minder waarde aan status en veel geld verdienen. Dit conservatieve type is erg gesteld op zijn vrijheid en vermijdt het liefst risico’s.

Hulp bij uw businessplan?

Soms is het lastig van uzelf te zeggen welk type u bent. Daarom raden we altijd aan eens in gesprek te gaan met mensen die u goed kennen, of die u de juiste vragen kunnen stellen. Bij Credo Ondernemingsplan kunt u geheel vrijblijvend een intakegesprek aanvragen. Hier zijn geen kosten aan verbonden en we kunnen op basis hiervan goed inschatten wat we voor u kunnen betekenen. Interesse in een gratis intakegesprek? Neem gerust contact met ons op!