Bedrijfsplan schrijven? 5 vragen die u zichzelf vooraf moet stellen

Bedrijfsplan schrijven? 5 vragen die u zichzelf vooraf moet stellen

Het opstellen van een sterk en overtuigend bedrijfsplan, ook wel bekend als ondernemingsplan of businessplan, is niet alleen noodzakelijk voor het aanvragen van financiering; een ondernemingsplan geeft ook inzicht in de slagingskans van uw eigen bedrijfsidee, de nieuwe onderneming en het specifieke product en/of dienst dat u gaat aanbieden.

Als u overweegt om een bedrijf te beginnen, dan wilt u uiteraard een goed onderbouwd ondernemingsplan schrijven. Voordat u begint met het uitwerken van uw businessplan, is het verstandig om eerst een aantal basisvragen te beantwoorden.

Hieronder worden 5 essentiële vragen beschreven, die u zichzelf moet stellen alvorens u het bedrijfsplan gaat opstellen.

1. Wat voor type ondernemer bent u?

Voordat u start met het schrijven van uw ondernemingsplan, is het belangrijk om te bepalen wat voor type ondernemer u precies bent. Bent u een echte ‘teamworker’ of werkt u liever alleen? Ziet u zichzelf als een pragmatisch persoon? Bent u creatief sterk en autodidactisch ingesteld, of juist een ervaren specialist in bepaald vakgebied? De antwoorden op al deze vragen geven u inzicht in de nut en noodzaak van het inschakelen van specifieke expertise en het eventueel uitbesteden van een aantal bedrijfsactiviteiten. Bovendien moet u in het bedrijfsplan, voor het onderdeel ‘Persoonlijk plan’, ook duidelijk omschrijven wat voor ondernemerstype u bent. Doorgaans wordt er gekozen uit de volgende 6 soorten ondernemers:

  • Jagers
  • Experts
  • Pragmatici
  • Hoeders
  • Ontplooiers
  • Einzelgängers

2. Wat wilt u precies bereiken met uw bedrijf?

Als u een eigen onderneming wilt starten en hiervoor een ondernemingsplan gaat maken, dan doet u er goed aan om eerst inzichtelijk te maken wat u precies wilt gaan bereiken met uw bedrijf. Stel uzelf alvast de volgende vragen:

  • Welke rechtsvorm past het beste bij mijn bedrijf?
  • Wat is mijn plan van aanpak om de missie en bedrijfsdoelstellingen te realiseren?
  • Hoe ziet mijn doelgroep eruit?
  • Speelt mijn product of dienst in op de behoefte van de doelgroep?
  • Is er ook in de toekomst behoefte aan mijn dienstaanbod?
  • Hoe groot is de concurrentie?
  • Hoeveel omzet en winst denkt u te gaan maken?
  • Is het nodig om direct personeel in dienst te nemen?

Al deze vragen worden uitgewerkt in uw bedrijfsplan, onder het onderdeel ‘Ondernemingsdoelstellingen’. Het is daarom verstandig om deze aandachtspunten voor uzelf in kaart te brengen. Op basis van deze inzichten kunt u goed voorbereid beginnen met het opstellen van dit specifieke onderdeel van uw bedrijfsplan.

3. Op welke wijze gaat u uw product of dienst verkopen?

Ondanks dat u een goed product of een veelgevraagde dienst op de markt gaat brengen, zal de verkoop niet vanzelf gaan en zullen klanten niet direct bij u aankloppen. Voordat u het ondernemingsplan gaat schrijven, is het verstandig om stil te staan bij vragen, zoals; “Start ik alleen een fysieke winkel?”, “Is het nuttig om daarnaast ook een webshop te starten?”, “Welke andere verkoopkanalen ga ik inzetten?”, “Wat voor soort locatie heb ik nodig?”, “Hoe bereik ik potentiële klanten?” en “Hoe richt ik mijn marketing- en salesactiviteiten in?”. De antwoorden op deze vragen vormen de basis van uw marketingplan. En niet onbelangrijk om te weten; dit commerciële plan behoort tot een van de kernonderdelen van uw ondernemersplan.     

4. Hoe gaat u uw bedrijf runnen?

Elk ondernemersplan moet antwoord geven op de vraag; “Op welke wijze gaat u uw onderneming runnen?”. Voordat u start met het opzetten van uw bedrijf, is het noodzakelijk dat u hier goed over nadenkt en alle organisatorische aspecten vertaalt naar een concreet plan. Hierbij kunt u denken aan benodigde zaken zoals een kantoor, opslag, business partners, personeel, bedrijfsauto’s, bedrijfsapparatuur, verzekeringen, financiën, bankzaken en eventuele financiering. Tijdens het schrijven van uw bedrijfsplan maakt u vervolgens duidelijk op welke wijze u elk bedrijfsonderdeel en ieder bedrijfsproces gaat aansturen.

5. Hoe regelt u de benodigde financiering en overige geldzaken?

Tenslotte is het van belang om een overzicht te maken van de verwachte omzet, winst, kosten en benodigde financiering, voordat u het ondernemingsplan daadwerkelijk gaat schrijven. Welke prijs gaat u bijvoorbeeld hanteren voor uw product en welk tarief geldt voor uw dienstverlening? Hoe hoog zijn de inkoopkosten? Hoeveel startkapitaal heeft u nodig? Gaat u de financiële administratie zelfstandig uitvoeren of wilt u dit uitbesteden? Welke bank- en belastingzaken komen kijken bij het starten van uw eigen bedrijf? En welke verzekeringspremies moet u allemaal betalen? Al deze zaken moeten uitgebreid worden toegelicht in uw ondernemersplan en komen voornamelijk naar voren in uw financieel plan en verschillende onderdelen van het marketingplan.

Heeft u al deze vragen uitgebreid beantwoord? Dan kunt u goed voorbereid van start gaan met het opstellen van uw bedrijfsplan.

Gaat u een ondernemingsplan maken en wilt u advies inwinnen?

Kunt u wel wat advies en ondersteuning gebruiken bij het schrijven van uw ondernemingsplan? Credo begeleidt u graag tijdens het gehele schrijfproces. Neem vandaag nog contact met ons op om uw bedrijfsidee en businessplan vrijblijvend met ons te bespreken.