Ondernemingsplan voor de detailhandel

In de detailhandelsbranche is merkbaar dat het consumentenvertrouwen is toegenomen. Maar ondanks dat er sprake is van economisch herstel, hebben veel ondernemers het zwaar. Er zijn verschillende factoren die ervoor zorgen dat de omzet in 2015 licht zal dalen of, in het gunstigste geval, zal stabiliseren.

Een van die factoren is dat ondernemers niet of te laat hebben gereageerd op de veranderingen. Hierdoor wordt de achterstand op zogenoemde ‘early adopters’ en nieuwkomers al snel te groot om nog in te kunnen halen.

Het is dus noodzakelijk om continu te kijken naar de mogelijkheden om te blijven ontwikkelen. Een goed ondernemingsplan voor de detailhandel houdt hier rekening mee en zorgt ervoor dat er ruimte is om deze ontwikkelingen door te kunnen voeren.

Beschrijf de trends in het ondernemingsplan voor de detailhandel

Een ondernemingsplan gaat namelijk veel verder dan alleen het beschrijven van de financiële situatie. Het is ook de manier om de bedrijfsvoering vast te stellen en te kijken wat de sterke en zwakke punten zijn van een onderneming.

Tijdens het schrijven van een ondernemingsplan voor de detailhandel dient er dus rekening te worden gehouden met een aantal aspecten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de trends die op dit moment worden gesignaleerd:

  • Toename (internationale) concurrentie door toetreding buitenlandse winkelbedrijven;
  • Toenemende branchevervaging;
  • De consument wil kopen waar en wanneer hij wil. Verkoop via en aanwezigheid in meerdere kanalen (omnichannel) is noodzakelijk;
  • Demografische verschuivingen zoals toenemende vergrijzing en meer eenpersoonshuishoudens/singles;
  • Consumenten hechten steeds meer waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid;
  • Consumenten hebben minder tijd en maken keuzes: offline, online, gemak, snelheid, genieten en beleven;
  • Locatiekeuze wordt steeds belangrijker. Waar wil de consument welk product kopen?

Een bank, investeerder of een andere financiële instantie zal vragen hoe u gaat inspelen op deze trends zonder de vastgestelde koers uit het oog te verliezen.

ondernemingsplan voor detailhandel laten maken?

Een goed ondernemingsplan voor de detailhandel is cruciaal

Naast het beantwoorden van bovenstaande vragen, dient er in een ondernemingsplan voor de detailhandel nog meer beschreven te worden. Er zijn namelijk diverse punten waar scherp naar gekeken wordt:

  • De toetredingsdrempel is laag en de concurrentie is dan ook fors. Hoe gaat u zich onderscheiden van de concurrentie?
  • Via welke kanalen gaat u uw producten verkopen?
  • Welke rol speelt internet binnen uw bedrijf?
  • Wat is uw doelgroep en hoe gaat u die bereiken?

Meer weten?

Wilt u meer weten over een ondernemingsplan voor de detailhandel? Of kunt u wel wat hulp gebruiken bij het schrijven van het plan? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met Credo Ondernemingsplan. Wij helpen u graag verder!

 

Het laatste nieuws

Webshop opzetten? Laat een ondernemingsplan schrijven

Een businessplan laten maken aan de hand van het Business Model Canvas

Wat onze klanten zeggen

“Met het ondernemingsplan van Credo verliep het verkrijgen van de financiering echt vlekkeloos. Het hoofdkantoor van de ING was zeer onder de indruk van het bedrijfsplan en gaf zelfs een extra pluim! Topklus!”

Ondernemersplan Grando logo Grando Keukens & Bad

“Na een uitgebreid intakegesprek heeft Credo op korte termijn een uitstekend ondernemingsplan geleverd. Met dit plan hebben we probleemloos onze horecavergunning weten te verkrijgen van de gemeente Amsterdam.”

Ondernemingsplan Feestcafé 't Lammetje Amsterdam Horecavergunningsaanvraag Feestcafé ’t Lammetje

“Mede dankzij het ondernemingsplan van Credo hebben we een succesvolle management buy-out gerealiseerd van Lunatech Labs BV. Wat ons vooral opviel in de samenwerking met Credo was het vermogen tot inleving in onze branche. De financiering is verstrekt door de Rabobank en Main Mezzanine Capital”

Ondernemingsplan Lunatech Labs Lunatech Labs

“Het ondernemingsplan van Credo hebben we ingediend bij crowdfunding platform geldvoorelkaar.nl. Zij waren erg enthousiast over het ondernemingsplan. De campagne werd binnen korte tijd volgeschreven en we hebben ons project succesvol kunnen financieren!”

Ondernemersplan sylt seafood Sylt Seafood

“De ABN AMRO vond het ondernemingsplan zeer compleet en als er een rapportcijfer voor gegeven zou moeten worden, zou het een dikke 10 zijn! Alle zaken waren zeer goed onderbouwd en we hebben met succes de financiering verkregen”

Logo Autowasplein Happy Duck Duivendrecht Carwash Happy Duck
Lees alle beoordelingen