3 tips voor het ondernemingsplan voor uw restaurant

ondernemingsplan restaurant

Bij Credo Ondernemingsplan hebben we al veel ondernemers geholpen met een op maat gemaakt ondernemingsplan. Daarvoor hebben we gesproken met enthousiaste ondernemers, actief in uiteenlopende branches; van de zorgsector tot de detailhandel. Geen ondernemingsplan is dan ook hetzelfde. Een branche waar we dit goed terugzien is de horeca branche. Eerder gaven we u al enkele tips over het schrijven van een ondernemingsplan voor de horeca. In dit artikel gaan we dieper in op het ondernemingsplan voor een restaurant en hebben we 3 belangrijke tips uitgewerkt.

Sluit risico’s zoveel mogelijk uit

Zoals u wellicht weet neemt u als onderdeel van het ondernemingsplan de risico’s en kansen op van uw toekomstige onderneming. Dit doet u ook wanneer u uw huidige onderneming wilt uitbreiden, of bijvoorbeeld gaat fuseren. De risico’s en kansen bespreekt u in de SWOT-analyse.

Als ondernemer in de horeca bent u afhankelijk van verschillende instanties, zoals de gemeente. Bij hen moet u onder andere zijn voor het aanvragen van vergunningen, bijvoorbeeld voor het gebruik van een terras. Dit zijn soms langdurige trajecten die het opzetten of inrichten van het restaurant kunnen vertragen. Het is daarom verstandig om zo goed mogelijk van te voren te anticiperen op dit soort risico’s.

De markt

Voor uw ondernemingsplan voor een restaurant is ‘de markt’ een onderdeel waar u goed over na moet denken. Juist in de horeca branche is de concurrentie sterk en spelen trends een grote rol. Met alleen een ‘leuk restaurant’ komt u er waarschijnlijk niet. In het ondernemingsplan geeft u daarom antwoord op vragen als:

  • Waarin onderscheidt uw restaurant zich van de concurrenten?
  • Hoe verschilt het product of dienst zich van het aanbod van concurrenten?
  • Verschilt de prijs van het product van die van uw concurrenten?
  • Waarin verschilt uw promotie van die van uw concurrenten?
  • Valt het restaurant op door een aantrekkelijke locatie?
Ondernemingsplan horeca restaurant

Waarmee onderscheidt uw restaurant zich?

U kunt dit rijtje met vragen zelf nog verder uitbreiden. Een oplettende lezer merkt dat deze vragen allemaal herleiden naar de 4 P’s die u in het ondernemingsplan opneemt. Voor dit onderdeel doet u dus een marktonderzoek, waarbij het wellicht nodig is om zelf op pad te gaan en andere restaurants te ontdekken om te kijken wat zij goed of minder goed doen en waarin u zichzelf kunt onderscheiden.

Administratie en financiën

Zoals bij elke onderneming, moet ook voor een restaurant de administratie op orde zijn. Daarbij komen mogelijk ook andere financiële verantwoordingen kijken. Het komt veel voor dat een investering benodigd is voor het starten van uw bedrijf. Ook dit zijn zaken die u opneemt in het ondernemingsplan voor een restaurant. Een sterk ondernemingsplan verhoogt de kans op een financiering.

We raden aan om u goed te laten informeren op dit gebied. Voor veel ondernemers zijn de administratie en financiën niet het leukste onderdeel van het ondernemerschap. Echter is het spijtig als uw restaurant door nalatigheid hierin geen succes wordt!

Bent u benieuwd hoe Credo Ondernemingsplan u kan ondersteunen in het schrijven van een ondernemingsplan voor een restaurant? Neem dan gerust contact met ons op.