Doelgroepanalyse maken voor voor uw businessplan? 10 tips
Nieuwe bedrijven hebben vaak moeite met het definiëren van hun doelgroep en richten zich daarom vaak op een te brede doelgroep. Dit kunt u voorkomen dankzij een goede doelgroepanalyse. Aan de hand van het maken van een doelgroepanalyse weet u op wie u zich zou moeten richten. Dit begint natuurlijk allemaal bij de vraag: Wat is een doelgroepanalyse nou precies? En waar moet u op letten bij het maken van deze doelgroepanalyse? We delen diverse tips om u verder te helpen!
Wat is een doelgroepanalyse?
Een doelgroepanalyse is een analyse die u, aan de hand van diverse vragen, inzicht geeft in wie uw doelgroep eigenlijk is. Hierbij worden vragen gesteld over het gedrag van de doelgroep rondom een specifiek vraagstuk. Deze vragen kunt u allemaal zelf toevoegen. Veelvoorkomende doelgroepanalyse vragen gaan over demografie, interesses, waar ze te vinden zijn (online, offline en via welke kanalen), problemen en voorkeuren.
1. De eerste vraag van de doelgroepanalyse: wie zou er betalen?
Probeer bij het maken van een doelgroepanalyse eerst het probleem te begrijpen dat uw product of dienst kan oplossen. Gebruik die informatie vervolgens om te onderzoeken wie uw product of dienst zou willen kopen. Uw potentiële klanten zullen zich namelijk eerst bewust moeten zijn van het feit dat ze een probleem hebben, voordat ze iets aan zullen schaffen om dit op te lossen. Om dit te onderzoeken kan u een programma als Google Adwords gebruiken om te kijken hoe vaak er per maand wordt gezocht op termen die gerelateerd zijn aan uw bedrijf. Op deze manier komt u erachter of het probleem waarvoor u een oplossing aanbiedt, leeft bij mensen en wat de omvang hiervan is.
2. Onderzoek wie uw eerdere consumenten zijn
Voordat u voor een doelgroep een prijsstrategie kan bepalen, is het handig om te onderzoeken wie er eerder een product of dienst heeft afgenomen. Denk na over de belangrijkste kenmerken van deze personen/bedrijven en om welke redenen ze uw product of dienst hebben aangeschaft? U kunt, tijdens het beantwoorden van de doelgroepanalyse vragen, waardevolle inzichten verkrijgen door een nieuw product bijvoorbeeld eerst in testfase op de markt te brengen. Op deze manier komt u erachter wat mensen zouden betalen voor uw product of dienst. Tip: ga hierbij ook zeker het gesprek aan!
3. Overschat je bereik niet tijdens het maken van een doelgroepanalyse
Het is gemakkelijk om te veronderstellen dat mensen uw product nodig hebben. Het is hierbij belangrijk om niet uit te gaan van aannames, maar om contact te maken met potentiële klanten. Op basis hiervan kan de omvang van de doelgroep bepaald worden en kunt u uw marketinginspanningen daarop afstemmen. Het kan zijn dat u als ondernemer zo enthousiast bent dat u de marktomvang overschat. Om betere inzichten te krijgen tijdens het maken van uw doelgroepanalyse kunt u bijvoorbeeld enquêtes of interviews afnemen.
4. Verzamel feedback voor je doelgroepanalyse vragen
Als u probeert uw doelgroep te begrijpen, kan het een (dure) uitdaging zijn om feedback te krijgen van potentiële klanten via interviews, enquêtes of andere middelen op uw doelgroepanalyse vragen. U kunt daarom ook gebruik maken van uw huidige netwerk en op deze manier gratis feedback verzamelen. Veel mensen in uw netwerk zullen hier met veel plezier aan meewerken en hun mening of advies willen delen, om u verder te helpen bij het beantwoorden van de vragen voor uw doelgroepanalyse.
5. Doe geen aannames die gebaseerd zijn op persoonlijke kennis en ervaring
Aan de hand van uw persoonlijke kennis en ervaring, kan het zijn dat u denkt uw doelgroep goed te begrijpen. Zelfs voordat u uw doelgroepanalyse heeft gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan het gegeven dat u al jaren druk bezig bent met fitness en nu een bedrijf wilt starten dat te maken heeft in persoonlijke gezondheid. Het is vanzelfsprekend dat u denkt de klant goed te kennen, omdat u hier zelf in zou vallen. Let er hierbij op dat u geen aannames doet op basis van deze eigen ervaringen. U kan tijdens het maken van de doelgroepanalyse dit onderwerp bij uw vragen toevoegen, en op deze manier uw doelgroep beter leren kennen. Waardoor u deze uiteindelijk ook beter zal begrijpen.
6. Breng tijdens het maken van uw doelgroepanalyse uw verdienmodel in kaart
Het kan u helpen, voor het bepalen van uw doelgroep, om uit te zoeken hoe u inkomsten zou kunnen verwerven. Voor sociale ondernemingen kan dit lastig zijn, omdat zonder een specifiek plan voor het verwerven van inkomsten, het gemakkelijk kan zijn dat u de marktomvang overschat. Bestaat uw verdienmodel simpelweg uit het verkopen van een product, dan is het eenvoudiger om uw doelgroep te bepalen en hierbij een gerichte doelgroepanalyse te maken.
7. Vraag u tijdens uw doelgroepanalyse af hoe u uw product of dienst verkoopt
Uw Retail strategie kan u helpen om uw doelgroep te bepalen. Een handige vraag om toe te voegen aan uw doelgroepanalyse is of u uw producten via een fysieke winkel, webshop of beide aanbiedt. Richt u zich vooral op de stad waar u bent gevestigd? Of richt u zich op de nationale markt? Een online shop kan bijvoorbeeld meer jonge mensen aantrekken en een fysieke winkel kan uw doelgroep geografisch beperken. Ga dus goed na wat voor u de beste optie is.
8. Ga tijdens het maken van uw doelgroepanalyse na hoe uw concurrenten gestart zijn
Het bekijken van de marketingstrategie van uw concurrenten kan u helpen om uw eigen doelgroep te bepalen. Hoewel dit interessante informatie kan bevatten, is het niet de bedoeling deze 1-op-1 over te nemen wanneer u uw doelgroep heeft bepaald. Leg de focus juist op de verschillen tussen u en uw concurrent. Kijk vervolgens waar de concurrent steken laat vallen, waar u op in kan spelen. Vergeet deze waardevolle vragen daarom zeker niet toe te voegen aan uw doelgroepanalyse.
9. Zoek voor het opstellen van uw doelgroepanalyse vragen naar inzichtelijke informatie
Als u bezig bent met het bepalen van uw doelgroep, probeer dan gelijk te definiëren op welke manieren u deze doelgroep kunt bereiken en beïnvloeden. Neem dit ook zeker mee in de vragen van uw doelgroepanalyse. Vervolgens zal u hier een marktonderzoek voor moeten doen, om op die manier meer te weten te komen over de demografie, geografie en koopgedrag van uw doelgroep. Om een voorbeeld te geven kunt u onderzoeken hoeveel mensen er in de buurt wonen van uw fysieke winkel. Hoe eerder u weet waar u uw klanten kan vinden, hoe meer dit zal helpen bij het opbouwen van uw marketingstrategie.
10. Wil je je doelgroep uitbreiden? Maak dan een nieuwe doelgroepanalyse
Wees er altijd op voorbereid om uw doelgroep te herdefiniëren of uit te breiden. Het kan zijn dat u, dankzij bepaalde ontwikkelingen, opeens een mogelijkheid ziet om uw doelgroep uit te breiden. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van nieuwe/aangepaste diensten, nieuwe technologische ontwikkelingen waardoor het bereiken van een grotere doelgroep opeens een stuk makkelijk wordt (zoals de opkomst van social media kanalen) of het anders inzetten van uw huidige product of dienst, waardoor u een hele andere doelgroep wil aantrekken. Als u hiervoor kiest, zult u de vragen voor de doelgroepanalyse moeten aanpassen en een nieuwe doelgroepanalyse moeten maken.
Een juiste bepaling van uw doelgroep is een belangrijk onderdeel van uw ondernemingsplan. Wilt u graag persoonlijk advies op dit gebied? Neem dan gerust contact met ons op om een offerte aan te vragen of een vrijblijvende afspraak te maken.
Wat is een doelgroepanalyse?
Een doelgroepanalyse is een analyse die u, aan de hand van diverse vragen, inzicht geeft in wie uw doelgroep eigenlijk is. Hierbij worden vragen gesteld over het gedrag van de doelgroep rondom een specifiek vraagstuk.
Hoe kan ik een doelgroepanalyse maken?
Beschrijf bij het maken van een doelgroepanalyse goed wie uw potentiële klanten zijn. Het is hierbij belangrijk dat u zich richt op een specifieke doelgroep. Richt uw analyse dus niet op alle potentiële klanten, want hierin kunnen verschillende doelgroepen vallen die een andere aanpak vereisen.
Welke vragen horen er bij een doelgroepanalyse?
Bij een doelgroepanalyse kunt u zelf vragen toevoegen die passen bij uw specifieke vraagstuk. Meestal komen vragen over demografie, interesses, waar ze te vinden zijn (online, offline en via welke kanalen), problemen en voorkeuren altijd terug. Deze vragen dekken namelijk een belangrijk onderdeel voor het bepalen van de juiste doelgroep.
Wat is het nut van een doelgroepanalyse?
Een doelgroepanalyse maken is belangrijk, omdat deze inzichten biedt over uw ideale klant. Aan de hand van deze informatie kunt u goed bepalen welke groep mensen het beste aansluit bij uw product of dienst en hoe u deze doelgroep kunt aanspreken en bereiken.