10 Vragen om uw doelgroep te bepalen voor uw businessplan

Bepaal uw doelgroep voor uw businessplan

Hoe beter u uw klant begrijpt, hoe sneller uw bedrijf zal groeien. Maar nieuwe bedrijven hebben vaak moeite met het definiëren van hun doelgroep en richten zich daardoor vaak op een te brede groep. Hier zijn 10 vragen die u kunnen helpen bij het bepalen van uw doelgroep tijdens het schrijven van uw businessplan:

Wie zou er betalen voor mijn product of dienst?

Probeer eerst het probleem te begrijpen dat uw product of dienst kan oplossen. Gebruik die informatie om te bepalen wie er bereid zou zijn om te betalen voor een oplossing. Uw potentiële klanten hebben niet alleen een probleem nodig, ze moeten zich ook bewust zijn van het feit dat ze een probleem hebben. U zou een programma als Google Adwords kunnen gebruiken om erachter te komen hoe vaak per maand er wordt gezocht op termen die zijn gerelateerd aan uw bedrijfsidee. Op deze manier komt u erachter of dit probleem leeft bij mensen en wat de omvang is.

Wie heeft er al eens een product of dienst van mij gekocht?

Om uw doelgroep en prijsstrategie te bepalen is het verstandig om te analyseren wie er al eens een product of dienst van u gekocht heeft. Wat zijn de belangrijkste kenmerken van deze personen of bedrijven en wat zijn de belangrijkste redenen waarom ze uw product of dienst aangeschaft hebben? U kunt waardevolle inzichten verkrijgen door een nieuw product eerst in testfase op de markt te brengen. Op deze manier komt u erachter of en wat mensen willen betalen voor uw product of dienst. Het is verstandig om de dialoog aan te gaan om erachter te komen waarom mensen ervoor willen betalen.

Ben ik mijn bereik aan het overschatten?

Het is eenvoudig om te veronderstellen dat de meeste mensen uw product of service nodig hebben. Maar in plaats van het doen van aannames is het belangrijk om contact te maken met potentiële klanten om een realistischer beeld te scheppen van uw publiek en uw marketing inspanningen daarop af te stemmen. Vaak zijn ondernemers zo enthousiast over hun idee dat ze de marktomvang overschatten. Om betere inzichten te verkrijgen kunt u bijvoorbeeld enquêtes of interviews afnemen.

Hoe denkt mijn netwerk erover?

Als u probeert uw doelgroep te begrijpen, kan het een (dure) uitdaging zijn om feedback te krijgen van potentiële klanten via interviews, enquêtes of andere middelen. Maar u kunt natuurlijk ook gebruiken maken van uw huidige netwerk om gratis feedback te krijgen. Veel mensen in uw netwerk zullen bereid zijn om even wat tijd te spenderen om u hun mening of advies te geven.

Doe ik aannames die gebaseerd zijn op mijn persoonlijke kennis en ervaring?

Uw persoonlijke kennis en ervaring kunnen u doen laten geloven dat u uw doelgroep begrijpt, zelfs voordat u enig onderzoek hebt verricht. Bijvoorbeeld, als u al jaren verslingerd bent aan fitness en u wilt een bedrijf starten dat te maken heeft met persoonlijke gezondheid, dan zou u kunnen veronderstellen dat u uw klant kent. Maar maak u geen illusies en ga er niet vanuit dat u denkt zoals uw doelgroep. U zult het aan hen moeten vragen en met hen moeten praten om ze daadwerkelijk te begrijpen.

Wat is mijn verdienmodel?

Uitzoeken hoe u inkomsten kunt verwerven kan u helpen om uw doelgroep te vinden. Dit kan bijvoorbeeld voor sociale ondernemingen lastig zijn omdat zonder een specifiek plan voor het verwerven van inkomsten het u makkelijk kan overkomen dat u de marktomvang overschat. Als uw verdienmodel simpelweg bestaat uit het verkopen van een product, dan is het ook eenvoudiger om uw doelgroep te bepalen.

Hoe ga ik mijn product of dienst verkopen?

Uw retail strategie kan u helpen om uw doelgroep te bepalen. Gaat u uw producten via een fysieke winkel aanbieden of via een webshop, of misschien beide? Gaat u zich vooral op de stad richten waar u bent gevestigd of richt u zich op de nationale markt? Een online shop zou bijvoorbeeld meer jonge mensen aan kunnen trekken dan een fysieke winkel. En een fysieke winkel zou uw doelgroep kunnen beperken tot bijvoorbeeld mensen uit de buurt.

Hoe zijn mijn concurrenten gestart?

Het evalueren van de marketing strategie van uw concurrenten kan u helpen om uw eigen doelgroep te bepalen. Het is natuurlijk niet de bedoeling om deze marketingstrategie 1-op-1 over te nemen wanneer u uw doelgroep hebt gedefinieerd. Het gaat er juist om om erachter te komen wat u anders doet dan uw concurrenten. Wat laten de concurrenten liggen en welk gat kunt u opvullen?

Hoe vind ik mijn klanten?

Als u bezig bent met het definiëren van uw doelgroep, probeer dan gelijk te bepalen op welke manieren u deze doelgroep effectief kunt bereiken en beïnvloeden. U zult hiervoor marktonderzoek moeten doen om meer te weten te komen over de demografie, geografie en koopgedrag binnen uw doelgroep. Als u producten verkoopt vanuit een fysieke winkel dient u te weten hoeveel mensen er in de buurt wonen. Als u uw producten verkoopt via een website verkoopt zult u meer te weten moeten komen over het online gedrag van uw potentiële klanten. Als u in een vroeg stadium al weet waar u uw klanten kan vinden kan u dit enorm helpen bij het bouwen van uw marketingstrategie.

Is er ruimte om mijn doelgroep uit te breiden?

Wees altijd voorbereid om uw doelgroep te herdefiniëren of uit te breiden. Het kan zijn dat door bepaalde marktontwikkelingen of trends het mogelijk wordt om uw doelgroep uit te breiden. Zijn er bijvoorbeeld diensten die in het verlengde van uw dienst liggen en die u zou kunnen gaan aanbieden? Wordt het door technologische uitvindingen ineens een stuk makkelijker om een grotere doelgroep te bereiken? Denk hierbij bijvoorbeeld aan de opkomst van internet en social media. Of zou u bijvoorbeeld uw product of dienst op een andere manier kunnen inzetten waardoor het interessant wordt voor een hele andere doelgroep?

Een juiste bepaling van uw doelgroep is een belangrijk onderdeel van uw ondernemingsplan. Wilt u graag persoonlijk advies op dit gebied? Neem dan gerust contact met ons op om een offerte aan te vragen of een vrijblijvende afspraak te maken.