Ondernemingsplan voorbeeld

voorbeeld ondernemingsplan

U wilt een onderneming starten? Dan sluit u zich aan bij de 1,5 miljoen actieve bedrijven in Nederland (bron: CBS). Een groot deel daarvan is overigens eenmanszaak, een ontwikkeling die al langer gaande is. U heeft een idee of concept en daarmee misschien wel een gat in de markt ontdekt. Enthousiast als u bent, gaat u het liefst gelijk aan de slag; ideeën uitwerken, verkoopkanalen uitzetten en ga zo maar door. Toch is het verstandiger om in de basis te beginnen. Onderzoeken of het plan wel echt zo vruchtbaar is als gedacht bijvoorbeeld. U begint dus eerst met een ondernemingsplan. In dit artikel laten we een voorbeeld zien van de inhoud van een ondernemingsplan.

De ondernemer

In het ondernemingsplan begint u – na een inleiding – met de ondernemer. De kans is groot dat u dit dan ook zelf betreft. In dit hoofdstuk neemt u alle gegevens op, zoals u dat bijvoorbeeld ook deels doet in een CV. Denk hierbij aan personalia, opleidingen en cursussen en werkervaring van ‘de ondernemer’. Ook de huidige inkomenssituatie en eigen vermogen worden opgenomen.

Daarbij adviseren we ook kritisch te kijken naar uw sterke punten. Maar ook ontwikkelpunten en mondelinge en schriftelijke taalvaardigheden. Een tip van ons: laat altijd een extern persoon, die u bijvoorbeeld goed kent, dit deel van uw ondernemingsplan beoordelen. Vaak kan deze persoon met andere inzichten komen die relevant kunnen zijn.

De onderneming

Naast de ondernemer, neemt u ook informatie op over ‘de onderneming’. Dit hoofdstuk is vaak uitgebreider dan het vorige. Hierin wordt er namelijk beschreven welke producten en diensten worden aangeboden en wat de onderneming uniek maakt.

De markt

In dit onderdeel van uw ondernemingsplan doet u onderzoek naar de markt. Trends en ontwikkelingen spelen hierbij een grote rol. Bovendien onderzoekt u potentiële doelgroepen en concurrenten. Ook hierbij is het belangrijk om eventueel hulp van buitenaf in te schakelen. Een frisse blik kan voor andere inzichten zorgen, waar u zelf misschien niet aan heeft gedacht.

De marketingmix

U heeft er hoogstwaarschijnlijk wel eens van gehoord; de 4 P’s. Hierover schreven we al eerder een blog. Maar alleen deze factoren omvatten nog niet uw complete marketingmix. Heeft u bijvoorbeeld personeel nodig? En heeft u al gedacht aan de promotie van uw onderneming? Dit laatste onderdeel van de marketingmix blijkt vaak ingewikkelder dan gedacht. Denk hier dus goed over na, en win eventueel informatie in bij een persoon of externe partij die hierin gespecialiseerd is.

De SWOT analyse

Ook de SWOT analyse is voor u waarschijnlijk niet nieuw. Net als de marketingmix zijn dit vaak vaste onderdelen in een ondernemingsplan. Met een SWOT bepaalt u de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van uw onderneming. We adviseren hier goed voor te gaan zitten. Bij Credo zien we vaak klanten die door hun enthousiasme de risico’s van het ondernemen niet realistisch inschatten. Zonde, want wie hier goed op voorbereid is, kan hier op anticiperen en deze risico’s zo veel mogelijk beperken.

Het financieel plan

U sluit uw ondernemingsplan af met een financieel plan. Hierin neemt u alle financiële zaken op die betrekking hebben tot uw organisatie. Denk aan de investering, financiering, exploitatiebegroting en liquiditeitsbegroting. Niet alle ondernemers zijn hier in thuis. Maar het is uiteraard wel belangrijk om dit goed in uw ondernemingsplan op te nemen. U wilt immers een financieel gezonde organisatie met een gezonde toekomst!

Uw ondernemingsplan op maat?

Elk ondernemingsplan is anders en vraagt dus om een andere aanpak. Bij Credo Ondernemingsplan weten we hoe uw ondernemingsplan het verschil kan maken. Voor meer informatie over een ondernemingsplan op maat kunt u geheel vrijblijvend contact met ons opnemen via info@credo-ondernemingsplan.nl of via onze contact pagina. We helpen u graag!