Checklist voor uw ondernemingsplan: visualiseer uw plannen

Checklist ondernemingsplan: visualiseer uw plannen

Het persoonlijk plan, het marketingplan en het financieel plan zijn de drie belangrijkste basisingrediënten van het ondernemingsplan. De inhoud van deze basisonderdelen is hoofdzakelijk tekstueel en cijfermatig. Dit geldt overigens ook voor het businessplan in zijn geheel. Voor een succesvolle start van uw nieuwe bedrijf, is het juist belangrijk dat uw ondernemingsplannen en uw strategie zo helder mogelijk in kaart zijn gebracht. Zo zijn er bijvoorbeeld verschillende visuele tools online beschikbaar, die hulp bieden bij het visualiseren van uw ondernemingsplan.

Een bekend voorbeeld van zo’n visuele tool is het Business Model Canvas (BMC). Met behulp van dit model kunt u verschillende onderdelen van uw ondernemingsplan visueel in kaart brengen, zoals uw business model, de marketingmix, uw huidige en toekomstige marktpositie, uw missie en visie, uw markt en uw omgeving. Ook kunt u hiermee een duidelijke beeldvorming van uw SWOT-analyse creëren, door visualisaties te maken van uw sterke en zwakke punten, evenals kansen, bedreigingen en obstakels in uw markt. Kortom, door gebruik te maken van een visuele tool, zoals het Business Model Canvas, heeft u al uw businessplannen in één oogopslag in beeld:

business-model-canvas-credo-ondernemingsplan

In 9 stappen een visueel ondernemingsplan maken

Nu vraagt u zich waarschijnlijk af hoe het Business Model Canvas in de praktijk werkt en wat de meest efficiënte aanpak is voor het visualiseren van uw ondernemingsplan. Om u in de juiste richting te sturen, hebben wij het hele proces opgesplitst in 9 praktische stappen.

Stap 1: Strategische Partners

Linksboven in het BMC-model vindt u het blok ‘Strategische Partners’ of onder ‘Key Partners’ als u gebruikmaakt van een Business Model Canvas in het Engels. Beantwoord onderstaande vragen zo beknopt en helder mogelijk en voeg de antwoorden vervolgens toe aan het lege vlak:

  • Met welke partners ga ik het bedrijf opzetten en het product op de markt brengen?
  • Welke activiteiten ga ik uitbesteden?

Stap 2: Kernactiviteiten

Stel uzelf eerst de volgende vragen  en vul de antwoorden vervolgens in onder het blok ‘Kernactiviteiten’ of ‘Key Activities’:

  • Wat zijn de kernactiviteiten van mijn op te zetten bedrijf?
  • Op welke wijze ben ik onderscheidend bij het uitvoeren van deze activiteiten?

Stap 3: Mensen & Middelen

Beantwoord onderstaande vragen en vul uw antwoorden in onder ‘Mensen & Middelen’ of ‘Key Resources’:

  • Welke personen zijn nodig om alle kernactiviteiten in goede banen te leiden?
  • Welke middelen heb ik nodig om mijn bedrijf tot een succes te maken?

Stap 4: Waardepropositie

Stel uzelf de volgende 3 vragen en schrijf de beknopte antwoorden op in het BMC-blok ‘Waardepropositie’ of ‘Value Propositions’:

  • Wat is de toegevoegde waarde van mijn bedrijf en mijn product?
  • Op welke wijze voorzie ik in de klantbehoefte?
  • Wat is mijn onderscheidende vermogen ten opzichte van de concurrentie?

Stap 5: Kostenstructuur

Geef kort antwoord op onderstaande vragen omtrent de kosten en zet uw antwoorden onder het blok ‘Kostenstructuur’ of ‘Cost Structure’:

  • Welke vaste en variabele kosten zijn gemoeid met het realiseren van mijn product?
  • Welke andere kosten komen kijken bij het uitvoeren van mijn business model?

Stap 6: Inkomstenstromen

Beantwoord de volgende vragen en vul de antwoorden in onder ‘Inkomstenstructuren’ of ‘Revenue Streams’:

  • Wat is het verkoopresultaat bij succesvolle verkoop van mijn product?
  • Hoe ziet mijn verdienmodel eruit?

Stap 7: Kanalen

Stel uzelf 2 vragen over verschillende bedrijfskanalen en vul de antwoorden in onder ‘Kanalen’ of ‘Channels’:

Stap 8: Klantrelaties

Beantwoord onderstaande vragen en zet de antwoorden in het Business Model Canvas blok ‘Klantrelaties’ of ‘Customer Relationships’:

  • Hoe en in welke vorm bouw ik een relatie op met mijn klanten?
  • Op welke wijze geef ik invulling aan zaken zoals klantenservice, klantcontact en after-sales?

Stap 9: Klantsegmenten

Geef duidelijk antwoord op de volgende vragen over uw klanten en plaats de antwoorden onder ‘Klantsegmenten’ of ‘Customer Segments’:

  • Voor wie is het product bedoeld?
  • Wat zijn de wensen, behoeften en verwachtingen van mijn doelgroep?

Heeft u de Business Model Canvas volledig ingevuld, dan beschikt u als het ware over een eigen kompas die u de weg wijst naar een succesvolle startup.

Business Model Canvas als leidraad voor het schrijven van uw businessplan

Het BMC-model kunt u ook als hulpmiddel gebruiken, als voortraject op het schrijven van uw ondernemingsplan. Door het visualiseren van uw plannen bent u optimaal voorbereid op het opstellen van een zo compleet mogelijk en sterk onderbouwd businessplan. En dit soort plannen zijn nou juist de sleutel tot succes!

Wilt u graag advies en hulp bij visueel in kaart brengen van uw ondernemingsplannen? Of zoekt u een ervaren specialist, die uw Business Model Canvas kan vertalen naar een strategisch en sterk overtuigend ondernemingsplan? Schakel dan de expertise van Credo in! Neem vandaag nog contact met ons op om een vrijblijvende afspraak te maken.