Ondernemingsplan: eigen webwinkel beginnen
Nederland telt tienduizenden webwinkels en de verwachting is dat dit aantal voorlopig blijft toenemen. Er zijn zelfs al meer online shops dan fysieke winkels. Men kan daarom concluderen dat er veel concurrentie is in deze branche. De enige manier om niet te verdwijnen in de grote massa, is door op te vallen en de concurrentie voor te zijn. Een goed ondernemingsplan voor de webwinkel helpt bij het in kaart brengen van de risico’s, de USP’s en de mogelijke groei. Er wordt gekeken naar de financiële situatie, de concurrentie en de komende trends.
TIP: Liever direct zelf aan de slag met een voorbeeld ondernemingsplan voor een webwinkel? Op Voorbeeld-ondernemingsplannen.nl vindt u een professioneel uitgewerkt voorbeeld ondernemingsplan voor een webwinkel. U kunt het voorbeeldplan snel en eenvoudig aanpassen met uw eigen gegevens om een uniek ondernemingsplan te creëren voor uw webwinkel.
Webwinkel beginnen? Houdt rekening met trends in het ondernemingsplan voor een webwinkel
Tijdens het schrijven van een ondernemingsplan moet dus rekening gehouden worden met de laatste trends. Heeft de webwinkel genoeg potentie om in te spelen op de eventuele trends of is daar een andere insteek voor nodig? Momenteel zijn de volgende trends van belang:
- Mobiel is de norm;
- Snelheid wordt nog belangrijker;
- Contentmarketing wordt steeds belangrijker;
- Responsive webdesign wordt de standaard;
- Bezorgtijden worden steeds korter;
- Video speelt een steeds grotere rol;
- Interactie met de klant neemt toe.
Net zoals bij andere branches, is het belangrijk dat men inspeelt op de wensen van de klant. De steeds korter wordende bezorgtijd is daar een goed voorbeeld van. Grote ketens als Wehkamp, Bol.com en Coolblue beloven klanten steeds vaker dat het product de volgende dag bezorgd wordt. In het ondernemingsplan voor de webwinkel kan worden opgenomen hoe men daarmee om denkt te gaan.
Waar wordt scherp naar gekeken bij een ondernemingsplan voor een webwinkel?
Een goed plan voor deze branche moet niet alleen voldoen aan de standaardeisen en aan de trends. Bij het starten van een webwinkel dient er ook scherp gekeken worden naar de volgende punten:
- Hoe ziet uw online strategie eruit? Gaat u bijvoorbeeld SEO en SEA toepassen en welke rol gaan verschillende social media spelen binnen uw bedrijf? Gaat u dit zelf doen of besteedt u dit uit?
- Hoe groot is de doelgroep waar u zich op richt en hoe gaat u deze bereiken?
- Hoe gaat u uw producten (laten) verzenden en welke kosten hangen hieraan?
- Wat maakt uw webwinkel uniek ten opzichte van andere webwinkels?
Meer weten?
Wilt u meer weten over een ondernemingsplan voor een webwinkel? Of wilt u een ondernemersplan laten opstellen? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met Credo Ondernemingsplan. Wij helpen u graag verder!