Hoe maak ik een goede pitch voor investeerders?

een pitch maken voor investeerders

Heeft u een bedrijf of een goed project in de startup fase maar ontbreekt (een deel van) het budget om het van de grond te krijgen? Dan is het belangrijk om een goede pitch samen te stellen die voorgelegd kan worden aan potentiële investeerders. Maar hoe zorgt u nu voor een goede pitch voor investeerders?

1. Een goed begin…

Een pitch is kort. Maximaal vijf minuten maar liever korter. Een ‘elevator pitch’ duurt zo lang dat u samen in een lift naar een andere verdieping gaat, zeg zo’n 45 seconden. In die tijd moet u het doen! Trek dus direct de aandacht van de investeerder met een opvallende binnenkomer. Visualiseer wat u maakt en wat u wilt bereiken. In beeld maar ook in de storytelling; het verhaal dat u vertelt. Uw passie werkt aanstekelijk!

2. Kort maar krachtig

Een eerlijk verhaal, een sterke business case, realistische prognoses en uw zichtbare passie zijn van belang. Wees in uw presentatie dus zo concreet mogelijk want u heeft maar kort de tijd om de interesse te wekken van potentiële investeerders. Niet voor niets komt uit de reclame de uitspraak ‘Als het lang duurt om uit te leggen, is het geen goed idee’. Maak duidelijke keuzes over wat u vertelt. Details komen later en verwijs daarvoor naar uw bedrijfsplan.

3. Pitch persoonlijk

Maak de pitch persoonlijk. Onderzoek wat de investeerder die u spreekt belangrijk vindt. Is de financier op zoek naar een veilige belegging of rendement? Niet alle investeerders willen dezelfde rol spelen. Zo kan de ene investeerder willen helpen met de uitvoering, terwijl de andere juist nadrukkelijk op de achtergrond wil blijven. Het is goed om te bedenken wat iemand zou willen voordat u uw pitch houdt. Een klik met een financier is belangrijk!

4. Luister goed

U bereidt zich voor op vragen die u gesteld kunnen worden. Maar het is ook goed om zelf vragen voor te bereiden. Door de ander te laten praten, ontdekt u eerder waar zijn of haar behoeften liggen en hoe u hierop kunt inspelen. Luister dan wel echt naar wat de ander zegt en observeer de non-verbale communicatie van uw gesprekspartner.

5. Geloof in uzelf

Wij Nederlanders zijn niet gewend om onszelf op de borst te kloppen. ‘’Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’’, is vaak ons motto. Maar tijdens een pitch moet u nu juist wel zo trots als een pauw zijn op uw idee of product. Laat zien dat u gelooft in uzelf en straal uit dat u passie heeft voor wat u doet. Bescheidenheid hoort niet thuis in een goede pitch!

6. Eindig met actie

Maar hoe blijven u en uw product in gedachten bij uw eventuele investeerder? Benadruk in ieder geval waarom u de juiste partij bent om in te investeren. Maar nog belangrijker, eindig met een vraag. Bijvoorbeeld of u uw ondernemingsplan kunt toelichten door nogmaals contact met deze persoon op te nemen. En dat klinkt simpel maar toch vinden de meesten dit spannend. Maar wat kan er nu gebeuren? Hooguit krijgt u ‘Nee’ als antwoord. Maar voor hetzelfde geld eindigt u de pitch toch maar mooi met een visitekaartje of een nieuwe connectie op LinkedIn. Wellicht is dit het begin van een langdurige relatie met een nieuwe investeerder.

Ten slotte…

Pitch in spreektaal en vermijd jargon. Wat u zegt moet iedereen kunnen begrijpen. Spreek in de tegenwoordige tijd. Zeg dus niet ‘’Ik heb deze websites ontwikkeld’’ maar ‘’Ik ontwikkel websites’’. Wees alert op afleiding. Blijf bij de kern en dat wat u heeft voorbereid!

Heeft u vragen naar aanleiding van bovenstaand artikel?  Of over het (laten) schrijven van een bedrijfsplan? Wij helpen u graag verder in een persoonlijk gesprek. Neem gerust contact met ons op!