Een uurtarief bepalen voor uw diensten? Wij geven 3 tips

het bepalen van uurtarief

Veel ondernemers hebben moeite om te bepalen wat zij kunnen rekenen voor hun diensten. Waar moet u rekening mee houden als u uw tarief gaat bepalen? Uiteraard is van belang dat u er geld aan over houdt en dat u weet wie uw concurrentie is. Daarbij is het belangrijk dat u weet dat u goed in uw werk bent, vertrouwen in uzelf hebben daar begint het mee. Gelukkig zijn er genoeg handvatten waar u rekening mee kunt houden bij de prijs/uurtariefbepaling voor uw diensten. Wij geven drie tips!

1. Bepaal het inkomen dat u wilt hebben

Bepaal als eerst wat u per maand minimaal nodig heeft om rond te komen en om aan alle betalingsverplichtingen te voldoen. Om überhaupt te kunnen bereken wat uw tarief of de prijs per uur is, moet u bepalen wat uw kosten en uitgaven zijn. Zowel zakelijk als privé. Uw uitgangpunt is dat u gaat bepalen wat u per maand netto wilt overhouden. Dit berekent u voor een jaar. Daarbij houdt u rekening met vakantie, daar reserveert u 8% voor. Vervolgens heeft u het bedrag berekend dat u wilt overhouden na belastingaftrek. Als u een eenmanszaak heeft, betaalt u inkomstenbelasting. Door de zelfstandigenaftrek (indien van toepassing), de startersaftrek en de MKB-winstvrijstelling betaalt u in het eerste jaar circa 30% inkomstenbelasting. Daarnaast heeft u zakelijke kosten, zoals de eventuele huur van uw werkruimte en relevante verzekeringen (zoals een aansprakelijkheidsverzekering en een arbeidsongeschiktheidsverzekering). Als u dit allemaal heeft bepaald, kunt u dit delen door het aantal uren dat u wilt werken. En voilà, uw uurtarief of prijs is bepaald.

2. Verdiep u in uw concurrentie

Bij het schrijven van een ondernemingsplan heeft u waarschijnlijk al gekeken naar wie uw concurrenten zijn. Uit onderzoek is gebleken dat er markt is voor uw dienst. Vervolgens is het slim om te kijken naar de prijzen die uw concurrentie vraagt. Omdat u in stap 1 een eigen tarief heeft bepaald, kunt u zo kijken of deze prijs enigszins overeenkomt met de prijzen van de concurrentie. Als u uw diensten te laag prijst kan het zijn dat eventuele klanten denken dat u minder goed bent. Maar als u te ver boven de prijs van de concurrent gaat zitten, verliest u klandizie. Ook de vraag en het aanbod spelen een rol. Bent u zeer gespecialiseerd in uw dienst? Dan kunt u een hoger tarief aanhouden dan wanneer het aanbod in uw branche zeer groot is. Uw klant heeft het dan voor het kiezen en daar speelt ook het prijskaartje een rol. Het vergt enig inzicht, geduld en wellicht wat prijsaanpassingen voordat u het juiste tarief heeft gevonden!

3. Houd uw tarief tegen het licht

Heeft u eenmaal uw tarief aangepast op dat wat u graag wilt overhouden en de prijzen van de concurrentie, dan is het nog goed om te weten dat uw tarief geen wet van Meden en Perzen is. U kunt met uw tarief inspelen op specifieke situaties. Als u bijvoorbeeld gevraagd wordt of u op korte termijn een tekst wilt schrijven (als u tekstschrijver bent), mag u daar meer voor vragen dan wanneer u hier de gebruikelijke tijd voor heeft. Voor spoedwerkzaamheden mag u dus wat meer vragen. Daar staat tegenover dat u bij een langlopend project uw tarief wat kunt verlagen. Op die manier komt u uw klant tegemoet en bouwt u een duurzame relatie op. En dat is prettig werken!

Heeft u vragen naar aanleiding van bovenstaand artikel?  Of over het (laten) schrijven van een bedrijfsplan? Wij helpen u graag verder in een persoonlijk gesprek. Neem gerust contact met ons op!