De verschillen tussen een ondernemingsplan voor een winkel en voor een webshop

ondernemingsplan winkel webshop

We schreven al eerder een artikel over het starten van een webshop. Ook dan is het namelijk verstandig om een ondernemingsplan op te stellen. Iets wat bij het starten van een winkel wordt gezien als een logische stap. Toch kiezen nog te weinig ondernemers ervoor om een goed ondernemingsplan op te stellen voor hun webshop. En dat is zonde, want er valt zoveel meer uit uw webwinkel te halen! In hoeverre het ondernemingsplan verschilt van dat voor een fysieke winkel, behandelen we voor u in deze blog!

We kunnen heel kort zijn in het antwoord op de vraag of het ondernemingsplan verschilt voor beide start-ups. In de basis namelijk niet. Elk ondernemingsplan heeft een aantal onderwerpen die opgenomen moeten worden, zoals u tevens kunt lezen in dit artikel. De daadwerkelijke invulling ervan verschilt wel.

Een ondernemingsplan voor de detailhandel

Wanneer u tastbare goederen levert vanuit een fysieke locatie aan consumenten, valt dit onder de detailhandel. Om uw ondernemingsplan te schrijven doet u marktonderzoek. Zo gaat u onder andere op zoek naar concurrenten. Afhankelijk van de producten die u aanbiedt, bekijkt u in welke omgeving directe concurrenten zitten. Hierbij houdt u rekening met mogelijke reisafstand die klanten bereid zijn af te leggen voor uw winkel/producten. Toch is het belangrijk om ook onderzoek te doen naar webshops. De kans is aanwezig dat zij dezelfde producten aanbieden tegen een lagere prijs. Wat kunt u klanten (extra) bieden met uw winkel, waar webshops niet toe in staat zijn? Waarom moeten ze toch voor u als winkeleigenaar kiezen? Daar zit uw onderscheidend vermogen!

Een ondernemingsplan voor een webwinkel

We benadrukten al dat de opbouw van een ondernemingsplan voor een webwinkel er hetzelfde uitziet als dat voor een fysieke winkel. En ook hier dient u onderzoek te doen naar uw concurrenten. Zowel fysiek als online. Waar de grootste verschillen in zitten zijn de marketingmix en het financieel plan. Hoe? Dat lichten we even kort toe.

Promotie van een webwinkel

De marketingmix bestaat uit een aantal onderdelen, vaak aangeduid met Product, Plaats, Prijs, Promotie; ook wel de 4 P’s genoemd. Bij Credo Ondernemingsplan zien we dat ‘online ondernemers’ zich nog wel eens vergissen in de P van Promotie. Natuurlijk liggen de opstartkosten en vaste kosten van een webshop lager dan bij een fysieke winkel waardoor er gemiddeld genomen grotere marges behaald kunnen worden. Echter dient een webshop een goede online strategie te hebben om klanten naar de webshop te krijgen en daarna te overtuigen om hun producten te kopen. Bij een fysieke winkel draait het vooral om een goede locatie te kiezen om de doelgroep te bereiken. Bij een webshop draait het om het analyseren van het zoekgedrag van potentiële klanten. Hoe vaak wordt er op uw producten gezocht en hoe krijgt u uw webshop goed gepositioneerd in de zoekmachines? En hoe kunt u gebruik maken van verschillende social media? Voor een webshop is online traffic één van de belangrijkste factoren die uw omzet bepaalt.

Financieel plan voor een webshop

Een ander groot verschil tussen een ondernemingsplan voor een fysieke winkel en een webshop is het financiële plan. Een fysieke winkel brengt een aantal grote kostenposten met zich mee. Niet alleen de huur van uw pand, maar ook verzekeringen, kosten voor personeel en afschrijving van inrichting, materialen en apparatuur.

Ondanks dat een webwinkel en de online promotie ervan kosten met zich meebrengen, vallen deze over het algemeen lager uit dan de vaste lasten van een winkel. Toch vergissen ondernemers zich ook hier in en nemen hiervoor vaak te lage kosten en budgetten op in hun financieel plan. Hierdoor loopt u als ondernemer het risico dat u meer kosten moet maken om bezoekers te genereren. Daarmee worden uw marges kleiner en kan het verdienmodel in gevaar komen.

Ons advies? Laat u goed adviseren over de mogelijkheden om uw webshop te promoten en informeer daarbij naar de kosten. Zo kunt u van tevoren beter inschatten wat uw kosten zijn. U kunt namelijk een hele mooie webshop hebben maar als er geen bezoekers naartoe komen dan kunt u geen omzet draaien.

Goed voorbereid uw winkel of webwinkel starten?

Bij Credo Ondernemingsplan hebben we al veel (online) ondernemers geholpen met een ondernemingsplan. Deze ondernemers zagen hoe belangrijk het ondernemingsplan is voor het starten of uitbreiden van hun onderneming. Wilt u weten hoe wij u kunnen helpen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.