Ondernemingsplan: eigen webshop beginnen

Elke dag komen er in Nederland webshops bij. Tegenwoordig zijn er zelfs meer online dan fysieke winkels. Er kan dus worden gesteld dat er sprake is van veel concurrentie in deze branche. Men moet echt opvallen om te voorkomen dat het aanbod verdwijnt tussen al die andere ondernemers. Een goed ondernemingsplan voor een webshop zorgt ervoor dat vroegtijdig alle risico’s in kaart worden gebracht. Ook dient er te worden gekeken naar de USP’s en de potentiële groei. Daarnaast zijn er nog een aantal specifieke zaken waar op gelet moet worden.

TIP: Liever direct zelf aan de slag met een voorbeeld ondernemingsplan voor een webshop? Op Voorbeeld-ondernemingsplannen.nl vindt u een professioneel uitgewerkt voorbeeld ondernemingsplan voor een webshop. U kunt het voorbeeldplan snel en eenvoudig aanpassen met uw eigen gegevens om een uniek ondernemingsplan te creëren voor uw webshop.

Webshop starten? Houdt rekening met trends in het ondernemingsplan voor een webshop

Tijdens het schrijven van een ondernemingsplan voor een webwinkel moet rekening worden gehouden met trends. Is men in staat daarop in te spelen? Momenteel worden de volgende trends gesignaleerd:

  • Mobiel is de norm;
  • Snelheid wordt nog belangrijker;
  • Content marketing wordt steeds belangrijker;
  • Responsive webdesign is de standaard;
  • Bezorgtijden worden steeds korter;
  • Video speelt een steeds grotere rol;
  • Interactie met de klant neemt toe.

Ondanks dat deze branche continue in beweging is, kunnen veel trends tijdig worden vastgesteld. Een goed voorbeeld is dat mobiel norm is. Het is steeds vaker mogelijk om producten via de smartphone te bestellen en af te rekenen. Gezien het feit dat bijna alle Nederlanders in bezit zijn van een smartphone, is dit een logische ontwikkeling.

ondernemingsplan voor een webshop laten maken?

Waar wordt scherp naar gekeken in een ondernemingsplan voor een webshop?

Een ondernemingsplan moet aan verschillende eisen voldoen. Zo kijkt een bank, investeerder of andere financiële instantie naar waarom men een onderneming wil en hoe de investerings- en exploitatiebegroting eruit ziet.

Bij een ondernemingsplan voor een webshop wordt er extra scherp gekeken naar de volgende specifieke zaken:

  • Hoe ziet uw online strategie eruit? Gaat u bijvoorbeeld SEO en SEA toepassen en welke rol gaan verschillende social media spelen binnen uw bedrijf? Gaat u dit zelf doen of besteedt u dit uit?
  • Hoe groot is de doelgroep waar u zich op richt en hoe gaat u deze bereiken?
  • Hoe gaat u uw producten (laten) verzenden en welke kosten hangen hieraan?
  • Wat maakt uw webwinkel uniek ten opzichte van andere webwinkels?

Meer weten?

Wilt u meer weten over een ondernemingsplan voor een webshop? Of wilt u een ondernemingsplan laten opstellen? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met Credo Ondernemingsplan. Wij helpen u graag verder!

Wat zijn momenteel belangrijke trends in de e-commerce markt?

Mobiel is de norm en mede hierdoor wordt de snelheid steeds belangrijker. Responsive webdesign wordt de standaard en content marketing wordt steeds crucialer. Bezorgtijden worden steeds korter en de interactie met de klant neemt toe. Tenslotte speelt het gebruik van video een steeds centralere rol binnen de e-commerce markt.

Waar wordt extra op gelet bij een ondernemingsplan voor een webshop?

Allereerst wordt er gekeken naar het design van de webshop. Ziet dit er verzorgd uit, is deze functioneel en zal deze voor optimale conversie zorgen? Daarna is het belangrijk om te bespreken hoe u bezoekers naar uw webshop gaat trekken. Wat is de online strategie, welke kanalen (SEO, SEA, social media) gaan ingezet worden en gaat u dit zelf doen of besteedt u dit uit? Hoe gaat u uw producten (laten) verzenden/opslaan en welke kosten hangen hieraan?

Wat zijn belangrijke punten in een financieel plan voor een webshop?

Met welke leveranciers gaat u werken en welke winstmarges kunnen er hierdoor gecreëerd worden? Gaat u zelf de producten opslaan/versturen of wordt dit uitbesteed en welke kosten hangen hieraan? Welk budget stelt u beschikbaar voor online marketing? Vergeet niet de kosten voor hosting, onderhoud en updaten van de webshop. Dat dient u op te nemen in het financieel plan.