Eigen zaak starten? Checklist voor een vliegende start van een onderneming

eigen zaak starten stappenplan

Of u nu eindelijk werk gaat maken van uw droom om een eigen bed and breakfast te beginnen, de kans krijgt om een sportschool over te nemen of een webshop opzet naast uw vaste baan, een eigen zaak starten is een intensief proces. Een proces waarbij u aan veel verschillende zaken moet denken, zodat uw bedrijf een goede basis heeft waarop u de komende jaren kunt voortbouwen. Om ervoor te zorgen dat u de belangrijkste zaken niet over het hoofd ziet, hebben wij een handig stappenplan gemaakt.

Stap 1. Een ondernemingsplan maken

Met een ondernemingsplan maakt u inzichtelijk waar uw kansen liggen, wat de risico’s zijn, welke doelen u wilt behalen en hoe u dat gaat doen. Op die manier weet u precies welke prioriteiten u moet stellen. Bovendien kunt u het businessplan in een later stadium gebruiken om de voortgang te bewaken en te controleren of u nog op de juiste koers zit. Kortom, het helpt u structuur aan te brengen in uw bedrijf. Een businessplan kan bovendien van doorslaggevend belang zijn bij de financiering van een onderneming. Het financieel plan als onderdeel van het ondernemingsplan laat zien hoe u uw bedrijf gaat financieren en wat de verwachte winst en omzet zal zijn. Vindt u het lastig om een goed financieel plan op te stellen? Gebruik dan een financieel plan voorbeeld als basis voor uw eigen plan.

Wilt u een ondernemersplan laten maken door Credo, dan kunnen wij u hier uiteraard ook over adviseren.

Stap 2. De juiste rechtsvorm van uw eigen zaak kiezen

Een ander belangrijk punt waar u over moet nadenken bij het starten van een eigen zaak, is de rechtsvorm. De meeste starters kiezen voor een eenmanszaak, maar wanneer u samen met anderen een onderneming gaat opzetten dan kunt u kiezen voor een besloten vennootschap (bv), vennootschap onder firma (VoF), naamloze vennootschap (nv) of een commanditaire vennootschap. Ook een coöperatie, vereniging of maatschap behoren tot de mogelijkheden. De belangrijkste verschillen zitten in de aansprakelijkheid en de belastingen die betaald moet worden. Kiest u voor een onderneming zonder rechtspersoonlijkheid, een eenmanszaak of VoF bijvoorbeeld, dan bent u met uw privévermogen aansprakelijk voor eventuele bedrijfsschulden. Aan de andere kant kan een eenmanszaak vanwege diverse fiscale voordelen bijvoorbeeld weer een stuk aantrekkelijker zijn dan een bv. Het is dus belangrijk dat u zich hier goed in verdiept voordat u een keuze maakt.

Stap 3. Inschrijven bij de Kamer van Koophandel

Een logische vervolgstap is de inschrijving in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Wanneer u heeft gekozen voor een onderneming zonder rechtspersoonlijkheid dan kunt u uw bedrijf persoonlijk inschrijven bij één van de kantoren van de KvK. Daarvoor vult u online een inschrijfformulier in en maakt u een afspraak. Tijdens deze afspraak wordt uw inschrijving definitief gemaakt en ontvangt u uw KvK-nummer. Deze inschrijving kost eenmalig €50,00. U hoeft zich niet apart in te schrijven bij de Belastingdienst. Dit gebeurt automatisch. De Belastingdienst bepaalt of u ook ondernemer bent voor de Belastingdienst. Is dit het geval, dan ontvangt u tevens een btw-nummer. Start u een rechtspersoon zoals een bv, nv of vereniging? Dan regelt de notaris of tussenpersoon meestal de inschrijving.

Stap 4. De administratie opzetten

De meeste ondernemers zijn er niet dol op, maar het hoort er wel bij: de bedrijfsadministratie. Toch is het verstandig om dit vanaf het begin meteen goed te organiseren. Niet alleen omdat u wettelijk verplicht bent om uw financiële administratie bij te houden en minimaal 7 jaar te bewaren, maar ook omdat het u inzicht geeft in de financiële positie van uw bedrijf. Een goede administratie helpt u om facturen tijdig te versturen, betalingen in de gaten te houden, eigen facturen op tijd te betalen en de btw af te dragen. Ook zijn er specifieke voorwaarden voor zaken als de nummering van facturen, reisadministratie, bedrijfscorrespondentie en urenadministratie. Natuurlijk kunt u er ook voor kiezen om de administratieve kant van uw onderneming uit te besteden aan boekhouder of accountant.

Stap 5. De verkoopstrategie van uw eigen onderneming bepalen

Tot slot is het natuurlijk belangrijk dat u voldoende klanten of opdrachtgevers heeft om geld te verdienen met uw bedrijf. Bedenk van tevoren dus goed hoe u uw product of dienst in de markt wilt gaan zetten. Dit werkt u uit in een marketingplan. Op basis daarvan kunt u uw verkoopstrategie bepalen:

  • Op welke klantgroepen gaat u zich richten?
  • Hoe kunt u deze potentiële klanten het beste bereiken?
  • Waarmee kunt u zich onderscheiden van de concurrentie?

Vervolgens kunt u hierop inspelen met gerichte marketingcampagnes en salesactiviteiten. Een groot professioneel netwerk is daarbij van onschatbare waarde. In het begin zult u daarom veel moeten investeren in het vergroten van uw naamsbekendheid door bijvoorbeeld evenementen en netwerkborrels te bezoeken, zichtbaar te zijn op social media en te investeren in een goede website. Dit is een activiteit die niet alleen bij het starten van uw onderneming aandacht verdient, maar waar u ook aan zult moeten blijven werken wanneer uw bedrijf eenmaal loopt. Alleen zo zorgt u ervoor dat klanten u blijven vinden en dat u verzekerd bent van mooie opdrachten of orders.

Meer weten over de checklist eigen bedrijf starten?

Wilt u meer informatie of bent u op zoek naar een specialist die u kan helpen bij het uitwerken van uw bedrijfsplan? Neemt u dan gerust contact met ons op. Geheel vrijblijvend uiteraard.