Ondernemingsplan Checklist: het brancheonderzoek
Als u een eigen bedrijf wilt opzetten dan is het verstandig om onderzoek te doen naar de situatie van de branche waarin u wilt starten. Een brancheonderzoek geeft u inzicht in de ontwikkelingen in uw branche en daarmee in de haalbaarheid van uw idee.
De belangrijkste vragen in het brancheonderzoek
Wat is de gemiddelde omzet in uw branche?
Dit geeft u een algemene indruk van de branche. Als de meeste bedrijven in uw branche winst maken, kan dat een goed teken zijn. Ziet u dat de gemiddelde omzet wat afneemt, betekent het misschien dat het wat minder goed gaat met uw branche. Natuurlijk bepaalt dit niet volledig uw kans van slagen, maar het geeft u wel een algemeen beeld van hoe het er op dit moment in uw sector en regio voor staat. Om meer inzicht hierin te krijgen kunt u jaarrekeningen en uittreksels opvragen via het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.
Hoeveel starters en stoppers zijn er in uw branche en hoe ontwikkelt zich dat door de jaren heen?
Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de branchewijzer van het Ondernemersplein, die u specifiek kunt samenstellen voor uw sector, subsector en branche. Vervolgens krijgt u een handig overzicht van onder andere het aantal starters en stoppers, de gemiddelde omzet in de branche en informatie over bijpassende brancheverenigingen.
Wie zijn uw belangrijkste concurrenten?
Het is belangrijk om een goed beeld te vormen van uw concurrenten. Wat doen zij goed, wat doen zij minder goed en wat maakt u uniek ten opzichte van de concurrentie? Op welke punten gaat u zich onderscheiden van deze bedrijven?
Welke trends en ontwikkelingen spelen er in uw branche?
Informatie over de trends en ontwikkelingen in uw branche zijn te vinden op o.a. CBS (StatLine), via uw branchevereniging en via de brancherapporten van de ING, ABN AMRO en Rabobank. In uw ondernemingsplan is het belangrijk om aan te geven welke kansen en bedreigingen er voortvloeien uit de trends en ontwikkelingen binnen uw branche. Hieronder wordt per branche meer informatie gegeven over trends, ontwikkelingen, kansen en bedreigingen. Daarnaast wordt er per branche behandeld wat belangrijke aandachtspunten voor het ondernemingsplan zijn.
- Ondernemingsplan horeca
- Ondernemingsplan webshop
- Ondernemingsplan sportschool
- Ondernemingsplan lunchroom
- Ondernemingsplan detailhandel
- Ondernemingsplan schoonmaakbedrijf
- Ondernemingsplan hotel
- Ondernemingsplan broodjeszaak
- Ondernemingsplan café
- Ondernemingsplan Bed and Breakfast
- Ondernemingsplan restaurant
- Ondernemingsplan schoonheidssalon
- Ondernemingsplan webwinkel
- Ondernemingsplan camping
- Ondernemingsplan pedicurepraktijk
- Ondernemingsplan fotograaf
- Ondernemingsplan kapsalon
- Ondernemingsplan bakkerij
- Ondernemingsplan evenementenbureau
- Ondernemingsplan foodtruck
- Ondernemingsplan kinderdagverblijf
- Ondernemingsplan ijssalon
- Ondernemingsplan advocatenkantoor
- Ondernemingsplan kledingwinkel
- Ondernemingsplan koffiebar
- Ondernemingsplan kringloopwinkel
- Ondernemingsplan catering
- Ondernemingsplan makelaar
- Ondernemingsplan dierenwinkel
- Ondernemingsplan supermarkt
- Ondernemingsplan taxibedrijf
- Ondernemingsplan thuiszorg
- Ondernemingsplan koeriersbedrijf
- Ondernemingsplan massagesalon
- Ondernemingsplan bouwbedrijf
- Ondernemingsplan transportbedrijf
- Ondernemingsplan uitzendbureau
- Ondernemingsplan snoepwinkel
- Ondernemingsplan autoverhuur
- Ondernemingsplan zorgboerderij
Meer weten?
Wilt u meer weten over de trends en ontwikkelingen binnen uw branche? Of kunt u wel wat hulp gebruiken bij uw brancheonderzoek? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met Credo Ondernemingsplan. Wij helpen u graag verder!