Een ondernemingsplan maken: de marketingmix

Ondernemingsplan maken: marketingmix in marketingplan uitwerken

De marketingmix is één van de belangrijkste onderdelen van uw marketingplan, dat op haar beurt weer fungeert als de commerciële basis van uw ondernemingsplan. Door de marketing mix uitgebreid in uw plan uit te werken, geeft u invulling aan uw marketingstrategie voor het lanceren van bijvoorbeeld een nieuw product, een innovatieve dienst of het opzetten van een geheel nieuw bedrijf.

In elk ondernemingsplan en met name in het commercieel plan, moeten deze twee onderdelen altijd duidelijk naar voren komen.

De marketingmix: een praktische benadering van uw marketingplan

Met behulp van de marketingmix werkt u al uw commerciële plannen uit tot een overzichtelijk en praktisch plan van aanpak. Deze praktijkgerichte benadering wordt vervolgens toegevoegd aan het marketingplan. Dit plan en het financieel plan vormen samen de kern van uw ondernemingsplan. Een doelgericht en strategisch uitgewerkte marketing mix levert daarom een sterke en aantoonbare bijdrage aan het succes van uw bedrijfsidee.

In dit artikel behandelen we de belangrijkste elementen van de marketingmix, die u als basis kunt gebruiken voor het formuleren van uw marketingstrategie, het bepalen van uw marketingbeleid en het opstellen van een compleet strategisch marketingplan.

Het ondernemingsplan beschrijft minimaal 4 P’s van de marketing mix

Bij het opstellen van de marketing mix moet u duidelijk beschrijven op welke wijze u alle marketingactiviteiten in de praktijk gaat uitvoeren. Hieronder worden 4 P’s van de marketingmix toegelicht, die absoluut niet mogen ontbreken in uw ondernemingsplan.

1. Product

Dit onderdeel richt zich op het specifieke product of de dienst die u wilt gaan aanbieden. Beschrijf niet alleen de eigenschappen van het product of de kenmerken van de dienst, maar ook zaken als het verpakkingsmateriaal, de service- en garantievoorwaarden en de gekozen merknaam. In dit onderdeel van de marketingmix moet ook aandacht besteed worden aan een overtuigende presentatie van de mogelijkheden, de kansen, het onderscheidende karakter en de toegevoegde waarde van uw product of dienst. De aandachtspunten worden overigens ook in overige onderdelen van uw marketingplan en in diverse andere hoofdstukken van het ondernemingsplan telkens weer wat verder toegelicht.

2. Prijs

De P van ‘Prijs’ is van grote invloed op het slagen van uw bedrijf. Centraal in dit onderdeel van de marketingmix staat het bepalen van de prijs van het product of de dienst. Het is daarom van belang dat u uitgebreid onderzoek doet naar de behoefte aan het nieuwe product of dienst, de wensen van uw doelgroep en de prijs die door uw concurrentie wordt gehanteerd.

3. Plaats

In de marketingmix wordt met ‘Plaats’ duidelijk aangegeven waar klanten uw product of dienst kunnen aanschaffen. Beschrijf hier niet alleen uw vestigingsplaats en de verkooplocatie(s), maar ook de verschillende distributiekanalen die worden ingezet, zoals een fysieke winkel, een webwinkel, eventuele leveranciers en distribiteurs.

4. Promotie 

In het onderdeel ‘Promotie’ wordt een overzicht gegeven van de verschillende promotiekanalen, die worden ingezet om uw product of dienst onder de aandacht van uw doelgroep te brengen. In dit laatste onderdeel van de 4 P’s, maakt u duidelijk met welke middelen u de verkoop gaat stimuleren. Enkele voorbeelden van promotieactiviteiten zijn; het organiseren van productpresentaties, het presenteren van uw bedrijf op branche-gerelateerde beurzen en evenementen en actief participeren in professionele netwerken. Denk bijvoorbeeld ook aan offline en online advertenties, (e-mail) nieuwsbrieven, promotie via social media, zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren. Het onderdeel ‘Promotie’ bevat een duidelijke beschrijving van deze marketingactiviteiten.

Extra P’s die u in uw marketingplan kunt toelichten

Naast de hierboven beschreven 4 P’s, zijn er in de loop van de jaren nog diverse onderdelen aan het oorspronkelijke model toegevoegd. Enkele voorbeelden hiervan zijn P’s zoals ‘Personeel’, ‘Proces’, ‘Periferie’, ‘Packaging’, ‘Presentatie’ en ‘Partners’. Afhankelijk van uw bedrijfsidee en de branche waarin u gaat opereren, kan het toevoegen van extra P’s juist sterk bijdragen aan de onderscheidende en overtuigende kracht van uw ondernemingsplan.

Hulp nodig bij het opstellen van uw ondernemingsplan?

Kunt u hulp of advies gebruiken bij het uitwerken van uw marketingmix, het vormgeven van uw marketingplan, of het opstellen van overige onderdelen van uw ondernemingsplan? Credo ondersteunt u graag tijdens het gehele traject, van het uitwerken van uw bedrijfsidee tot de complete ontwikkeling van een strategisch ondernemersplan. Neem vandaag nog contact met ons op en maak direct een geheel vrijblijvende afspraak.