Ondernemingsplan: eigen broodjeszaak beginnen

U heeft de knoop doorgehakt en gaat een broodjeszaak beginnen. Om deze droom goed te laten verlopen is een ondernemingsplan voor een broodjeszaak een must. Een businessplan is niet alleen voor financiering broodnodig maar is ook een hulpmiddel voor uzelf. In uw ondernemingsplan voor een broodjeszaak beschrijft u uw bedrijf, uw klanten, uzelf als bedrijfseigenaar en uiteraard mag een financieel plan niet ontbreken. Een duidelijk en goed onderbouwd ondernemingsplan is de basis voor een succesvolle broodjeszaak. Daarom is het belangrijk om tijd te investeren in het schrijven van een waterdicht ondernemingsplan voor een broodjeszaak.

TIP: Liever direct zelf aan de slag met een voorbeeld ondernemingsplan voor een broodjeszaak? Op Voorbeeld-ondernemingsplannen.nl vindt u een professioneel uitgewerkt voorbeeld ondernemingsplan voor een broodjeszaak. U kunt het voorbeeldplan snel en eenvoudig aanpassen met uw eigen gegevens om een uniek ondernemingsplan te creëren voor uw broodjeszaak. 

Broodjeszaak beginnen? Ondernemingsplan voor een broodjeszaak speelt in op trends

In een ondernemingsplan voor een broodjeszaak houdt u rekening met innovaties en trends. In de afgelopen jaren is het aantal bakkerszaken steeds meer aan het dalen. Dit betekent niet dat brood minder populair is. Broodjeszaken en lunchrooms laten de afgelopen jaren nog steeds een flinke stijging zien. Het blijkt dat de wensen van brood-consumerend Nederland veranderen. Waar vroeger consumenten vers brood zelf van beleg voorzagen, is er nu een grotere vraag naar hapklare broodjes. Een krachtig ondernemingsplan voor een broodjeszaak is flexibel en bereidt u voor op verschuivingen in de markt. Vandaag de dag zijn er duidelijke foodtrends te onderscheiden waar u rekening mee houdt in uw bedrijfsplan voor een broodjeszaak.

‘To go’ en ‘on the move’

Mensen zijn steeds drukker en proberen zo veel mogelijk tijd te winnen door alledaagse noodzakelijkheden te versnellen. Door snelle broodjes te serveren in handige verpakkingen kunt u slim op deze trend inspelen.

Minder voedselverspilling

Nederland kiest steeds bewuster. Consumenten worden steeds meer op de hoogte gesteld van de gevolgen van hun keuze. Consuminderen is een realiteit waar u rekening mee dient te houden. De vraag naar minder food waste kunt u met uw broodjeszaak beantwoorden.

De beleving staat centraal

Restaurants en lunchrooms weten het al langer: de consument wil het product ervaren. Doordat mensen bewuster worden, staan zij ook stil bij wat er in het voedsel zit en hoe dit is klaar gemaakt. Het lunchend publiek wil kwaliteit proeven, zien en ervaren. Informeer de klant over de producten die u gebruikt zodat het water in de mond loopt nog voordat de klant het broodje ziet, ruikt of proeft.

Vegetarisch en plantaardig eten

Groen is niet meer goed genoeg. Etend Nederland weet dat vlees eten een slecht effect heeft op zowel de eigen gezondheid als op de gesteldheid van onze planeet. U kunt hierop inspelen door vernieuwende vleesvervangers te gebruiken of ‘food swap’ toe te passen waarbij een basis-ingrediënt vervangen wordt door een gezondere variant. Op deze manier maakt u het de consument makkelijker om hun eigen wens te vervullen en gezonder te eten.

broodjeszaak-ondernemersplan

Beschrijf uw doelgroep in een bedrijfsplan voor een broodjeszaak

De broodjes in uw zaak moeten natuurlijk tiptop in orde zijn, maar zonder klanten kunt u uw business niet draaiende houden. In het ondernemingsplan voor een broodjeszaak maakt u onderscheid tussen verschillende doelgroepen. Kantoorklanten zullen voor veel inkomsten zorgen, waarbij een deel van de broodjeseters persoonlijk langs zullen komen maar een groot deel ook graag prachtige en gezonde broodjes bezorgd krijgt. Houd in uw bedrijfsplan voor een broodjeszaak rekening met de verschillende doelgroepen en de variërende wensen die zij hebben. Credo Ondernemingsplan zet een aantal mogelijke doelgroepen voor u op een rijtje.

Kantoorklanten

Deze doelgroep wil een maaltijd tussen twee plakken brood. Werkend Nederland heeft weinig tijd en leeft volgens de SGG-principes: snel, gemakkelijk en gezond. Als het gaat om producten van hoge kwaliteit is de kantoorklant best bereid hier een hogere prijs voor te betalen.

Luxe lunchers

De lange-lunch consumenten hebben meer tijd te besteden en zijn op zoek naar ‘comfort food’: lekker eten in een ruimte met een interessante identiteit. Service moet voor deze klanten perfect zijn. Ouders met kinderen vallen ook onder deze doelgroep.

Ontbijters

De ochtendklanten verschillen in behoeften. Er is de ochtendklant die graag met zoetigheid ontbijt, anderen willen voor elf uur al twee eieren binnen hebben. Cafeïne is voor ontbijtklanten een must, terwijl ook steeds meer consumenten de dag beginnen met een vitamine boost in de vorm van een smoothie.

Gestructureerd en compleet businessplan broodjeszaak

Naast de beschrijving van de doelgroep en trends, bevat een ondernemingsplan voor een broodjeszaak nog veel meer. In het businessplan voor een broodjeszaak zet u alle kansen en bedreigingen op een rijtje. Ook beantwoordt u mogelijke vragen in uw ondernemingsplan voor een broodjeszaak, zoals:

  • Gaat u ook broodjes met drankjes bezorgen?
  • Gaat u gebruik maken van een online bestelsysteem?
  • Gaat u alcohol schenken? Let dan op vergunningen.
  • Is er parkeergelegenheid voor uw klanten?
  • Hoe gaat u uw naamsbekendheid vergroten?
  • Wie is de concurrentie en waar bevindt deze zich?

Ondersteuning bij het schrijven van ondernemingsplan

Wanneer u hulp nodig heeft bij het schrijven van een ondernemingsplan voor een broodjeszaak kunt u voor meer informatie en advies vrijblijvend contact opnemen. Wij helpen u graag met het maken van uw ondernemingsplan. Ook wanneer u moeite hebt met het afmaken van uw businessplan staan wij altijd voor u klaar.

Credo heeft eerder een ondernemingsplan voor een broodjeszaak geschreven waarmee een financiering verkregen is, lees hier meer over dit project.