Ondernemingsplan: eigen kringloopwinkel starten

Vintage is een blijvende trend en dat is een goede reden om een eigen kringloopwinkel te starten. Waarschijnlijk heeft u al heel wat ideeën op papier staan, maar wat komt er nu écht allemaal kijken bij een eigen onderneming? Waar komen de tweedehands spullen vandaan? En wilt u een bedrijf met of zonder winstoogmerk beginnen? Kortom: tijd voor een businessplan voor uw kringloopwinkel.

TIP: Liever direct zelf aan de slag met een voorbeeld ondernemingsplan voor een kringloopwinkel? Op Voorbeeld-ondernemingsplannen.nl vindt u een professioneel uitgewerkt voorbeeld ondernemingsplan voor een kringloopwinkel. U kunt het voorbeeldplan snel en eenvoudig aanpassen met uw eigen gegevens om een uniek ondernemingsplan te creëren voor uw kringloopwinkel. 

Een groeiende markt

Waar voorheen tweedehandswinkels en kringloopwinkels een magere reputatie hadden, is ‘kringloopwinkelen’ tegenwoordig een compleet geïntegreerd en zeer populair begrip. Ook in de markt is dit te zien. Zo zijn er in 2020 in Nederland maar liefst 3.535 kringloopbedrijven waar klanten met veel plezier gebruikte spullen vinden om een tweede leven te geven. De groeiende markt is één van de redenen dat een sterk ondernemingsplan (laten) maken een essentiële activiteit is voor een gezonde onderneming. Een ondernemingsplan voor een kringloopwinkel bevat namelijk een markt- en brancheonderzoek.

Eigen kringloopwinkel starten? Concurrenten en trends in de markt

Een goed ondernemingsplan bevat een uitgekiende analyse van de markt. Door de markt in beeld te brengen onderzoekt u de vraag, de concurrentie, en de uitdagingen in de omgeving van uw kringloopwinkel. Daarnaast bevat dit deel van een businessplan kringloopwinkel ook vaak een concurrentieanalyse waarbij u bedrijven in dezelfde branche in kaart brengt. Het uitvoeren van een marktonderzoek geeft u ook inzicht in eventuele trends waarop u kunt inspelen en welke doelgroepen er zijn in uw branche. Zo neemt u in uw businessplan bijvoorbeeld op dat de doelgroep van kringloopwinkels tegenwoordig breder is dan vroeger, omdat vintage winkelen hip is geworden. Ook noteert u in uw ondernemingsplan concrete cijfers over de markt, zoals het aantal kringloopwinkels dat Nederland telt (ruim 1.700 winkels volgens het CBS). Verder is het goed om te weten dat kringloopwinkels steeds professioneler opereren. Daar wilt u als kersverse kringloopwinkeleigenaar natuurlijk niet voor onder doen.

Op welke doelgroep focust uw kringloopwinkel?

Zoals we al zeiden is de groep consumenten die bij kringloopwinkels shopt breder geworden. Sommige mensen kopen tweedehands spullen om geld te besparen, anderen om milieubewust bezig te zijn en weer anderen omdat ze van unieke spullen houden. In een businessplan voor een kringloopwinkel beschrijft u de doelgroep waar u zich op wil gaan richten met uw onderneming. Deze doelgroep is sterk verbonden met de verschillende tweedehands artikelen die u gaat verkopen en ook met het prijssegment. Zo zijn er tegenwoordig ook grote merken die kringloopwinkels beginnen, deze richten zich dus op een niche van consumenten die wel graag merkspullen bezitten maar niet de volle prijs willen of kunnen betalen. Ook de keuze voor een winkel met of zonder winstoogmerk heeft invloed op uw doelgroep. Dit wordt allemaal beschreven in uw kringloopwinkel ondernemingsplan.

Tips of hulp bij het maken van een ondernemingsplan kringloopwinkel

Er komt veel kijken bij het beginnen van een eigen kringloopwinkel. Ieder bedrijf is anders en verdient een ondernemingsplan op maat. Een sterk ondernemingsplan voor uw kringloopwinkel legt de basis voor een succesvol bedrijf en bereidt u voor op een schitterende toekomst. Ontvangt u graag advies, tips of hulp bij het schrijven van uw kringloopwinkel businessplan? Wij helpen u graag verder, bijvoorbeeld door u te ondersteunen bij het schrijven van een financieel plan of zelfs een compleet businessplan kringloopwinkel. Neem contact met ons op voor meer informatie.