Een ondernemingsplan laten schrijven voor een restaurant? Let op 4 belangrijke zaken

ondernemingsplan schrijven restaurant

U heeft grootse plannen en wilt uw eigen restaurant gaan beginnen. U droomt hier al tijden over, en heeft deze dromen ook besproken met een aantal mensen in uw omgeving. U raakt er steeds meer van overtuigd dat dit is wat u wilt. Tijd om uw dromen om te gaan zetten in concrete plannen. Met een ondernemingsplan brengt u precies in kaart wat uw plannen en ideeën zijn, aan de hand van onderzoek. Deze 4 zaken zijn daarbij belangrijk.

1. Concept

Het is belangrijk om na te denken over het concept van uw restaurant. Dit concept moet u zo duidelijk en uitgebreid mogelijk uitwerken. Daarbij is het van belang dat u rekening houdt met een aantal kenmerken die samen het concept van uw restaurant vormen. Deze kenmerken zijn o.a. de bediening, de menukaart, de keuken, het drankassortiment en de ambiance. In het ondernemingsplan voor uw restaurant gaat u deze kenmerken uitvoerig beschrijven. Daarmee vormt u uiteindelijk het concept van uw restaurant. Als u dit concept vormgeeft in een moodboard, vormt u zo langzamerhand een echt beeld van uw restaurant. En dat is ook voor de lezer van het plan zeer interessante informatie!

2. Concurrentie onderzoek

Het is goed om te onderzoeken hoe de markt in elkaar zit en dit op te nemen in uw ondernemingsplan. Een onderdeel hiervan is dat u gaat kijken naar uw concurrenten. Wat zijn de verschillen tussen uw restaurant en dat van de concurrent? Wat maakt uw concept uniek? Kijk bij de keuze welke concurrenten u gaat beschrijven naar hun concepten. U kunt daarbij ook een restaurant beschrijven dat net wat buiten uw concept ligt; het liefst in een wat hoger segment. Het werkt het beste om een analyse te maken door sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen in kaart te brengen. Onderdelen die u kunt opnemen zijn onder meer de locatie, de doelgroep, de menukaart, het eten (smaak en presentatie), online aanwezigheid en social media.

3. Klanten

In een bedrijfsplan voor een restaurant kunt u niet om de gasten heen. Als u de juiste gast aantrekt, is de kans op succes groot. Het is dan ook belangrijk dat u veel weet van uw (potentiële) gasten. Omschrijf hen grondig. Wie zijn zij en waar bevinden ze zich? Komen zij bij u om wat te drinken of komen ze ook eten? Vinden ze het leuk om nieuwe gerechten uit te proberen, zijn ze avontuurlijk of komen ze om te netwerken of lekker bij te praten? Komen ze met het gezin of met zakenrelaties? Allemaal belangrijke informatie die u moet onderzoeken en (laten) opnemen in uw ondernemingsplan. Uit dit onderzoek kunt u input halen hoe u uw klanten het beste kunt bereiken. Het vormt dan ook de basis voor uw marketing.

4. Marketing

Mensen kunnen hun geld slechts één keer uitgeven, dus de concurrentie zit hem niet alleen in de horeca maar ook in vakanties of nieuwe kleding bijvoorbeeld. Beschrijf hoe u onder de aandacht van de doelgroep komt. Waar kunt u ze bereiken en op welke manier? Hoogstwaarschijnlijk zullen social media een rol spelen omdat mensen dit vaak als bron van informatie gebruiken. Zorg dan ook dat u aanwezig bent met leuke acties. Misschien dat dit buiten uw ‘comfort zone’ ligt, maar via social media kunt u uw gasten informeren en verwelkomen. Het is niet verstandig om dit links te laten liggen in uw marketingplan.

Heeft u vragen naar aanleiding van bovenstaand artikel? Of over het (laten) schrijven van een bedrijfsplan? Wij helpen u graag verder in een persoonlijk gesprek. Neem gerust contact met ons op!