3 veelgemaakte fouten bij het ondernemingsplan voor de horeca

De horeca branche is dynamisch, snel én erg interessant. Daarom durven veel ondernemers de stap te zetten een horeca onderneming te starten. Van ijssalon tot restaurant en van ‘bruine kroeg’ tot bed & breakfast. Ongeacht de omvang van uw horeca onderneming begint het allemaal met een idee. Na het idee volgt een aantal scenario’s in uw hoofd. “Durf ik de stap te zetten, heb ik de benodigde capaciteiten?” Dit soort vragen worden beantwoord in het ondernemingsplan voor de horeca onderneming. Bij Credo Ondernemingsplan zien we veel horeca ondernemers die stranden tijdens het schrijven van het plan. In dit artikel behandelen we drie veelgemaakte fouten, zodat u die niet meer hoeft te maken!
Het ondernemingsplan is een momentopname
Wanneer een ondernemingsplan voor de horeca wordt geschreven, is dat vaak vanuit de huidige situatie. Hoe de markt er op dít moment voor staat, welke trends er nu spelen. Een marketingmix wordt over het algemeen uitgezet voor ongeveer 12 maanden. We zien dat veel ondernemers vergeten rekening te houden met de langere termijn. Daarmee is het ondernemingsplan alleen voor de beginfase relevant en dat levert een risico op voor de lange termijn.
Alleen eigen inzichten
Horeca ondernemingen worden in Nederland veel gestart door één of twee ondernemers. Beiden hebben ze kennis van andere zaken en zo vullen ze elkaar goed aan. Echter gaan ondernemers daar regelmatig toch de mist in bij het schrijven van het ondernemingsplan voor hun horeca onderneming. Door het businessplan alleen op te stellen vanuit eigen ervaringen en expertises, bestaat de kans dat het ondernemingsplan niet volledig is, dat u kansen laat liggen, of dat er risico’s over het hoofd worden gezien.
Te summier marketingplan
Het marketingplan is één van de belangrijkste onderdelen van uw ondernemingsplan. Het omvat alle marketingactiviteiten die u in de eerste periode gaat ontplooien. Hierbij kunt u denken aan het ontwikkelen van een website, flyeren in de stad, adverteren in lokale media of op internet etc. “Als onze horeca onderneming goed is, dan komen mensen vanzelf wel” is een veelgehoorde uitspraak. Bij Credo Ondernemingsplan adviseren we om voor een langere periode een gedegen marketingstrategie uit te zetten, waarbij u ook rekening houdt met eventuele veranderingen, zodat u daar tijdig op kan inspelen.
Hulp bij uw horeca ondernemingsplan?
Zoals u leest zijn er een hoop zaken om rekening mee te houden bij het schrijven van uw horeca ondernemingsplan. Of wilt u een ander businessplan laten opstellen? Het kan daarom prettig zijn om externe hulp in te schakelen, zodat u zich geen zorgen hoeft te maken over deze en andere veelgemaakte fouten. Bij Credo Ondernemingsplan hebben we al honderden ondernemers geholpen met hun ondernemingsplan. Meer weten? Neem gerust contact met ons op, of vraag direct een offerte aan.