Ondernemingsplan: eigen horecabedrijf beginnen
Wilt u een nieuw horecabedrijf starten of uw bestaande horecabedrijf uitbreiden? Een goed onderbouwd ondernemingsplan speelt hierbij een belangrijke rol. Wat heeft u nodig om een horecabedrijf te beginnen? Bij het schrijven van een ondernemersplan voor een horecabedrijf is het belangrijk om rekening te houden met de trends, kansen en bedreigingen die voorkomen in de horecabranche. Een bedrijf kan pas succesvol worden als een duidelijk en gestructureerd ondernemersplan de basis is. Het is, naast een goed begin van een nieuw horeca bedrijf, ook een sterk hulpmiddel voor het maken van een doorstart of het doen van een nieuwe investering.
Credo Ondernemingsplan richt zich binnen de horeca op de volgende werkzaamheden:
- Schrijven ondernemersplan hotel
- Schrijven ondernemersplan restaurant
- Schrijven ondernemersplan café
TIP: Liever direct zelf aan de slag met een voorbeeld ondernemingsplan voor een horecabedrijf? Op Voorbeeld-ondernemingsplannen.nl vindt u professioneel uitgewerkte voorbeeld ondernemingsplannen voor de horeca. U kunt het voorbeeldplan snel en eenvoudig aanpassen met uw eigen gegevens om een uniek ondernemingsplan te creëren voor uw horecabedrijf.
Horecabedrijf beginnen? Trends zijn belangrijk in een goed ondernemersplan voor de horeca
Het is in de horecabranche belangrijk om goed op de hoogte te zijn van de laatste trends. In een helder ondernemersplan wordt beschreven hoe een ondernemer op de trends inspeelt. Deze trends zijn op dit moment van toepassing:
- Om nog een meerprijs te kunnen realiseren, zijn kwaliteit, gastvrijheid en beleving van essentieel belang geworden. Nu internet inzage geeft in aanbod, kwaliteit en pricing bepaalt de consument;
- De juiste online propositie (online vindbaar zijn, het juiste verhaal vertellen en de klant verleiden tot aankoop, reserveren of boeken) en de juiste inzet van sociale media zijn van doorslaggevend belang geworden;
- Toenemende schaalvergroting en ketenvorming;
- Aandacht voor duurzaamheid neemt steeds meer toe;
- Toenemende branchevervaging- en vervlechting: door opkomst van nieuwe ‘horeca´-aanbieders zoals warenhuizen, supermarkten en sportaccommodaties.
Waar een ondernemersplan voor de horeca nog meer aan moet voldoen
Bij een ondernemersplan voor de horeca is het van belang dat er zorgvuldig wordt gekeken naar trends. Er moet echter ook rekening worden gehouden met een aantal vragen:
- Hoe gaat u beleving creëren?
- Waarmee onderscheidt u zich van andere horeca aanbieders?
- Wat wordt uw online propositie en strategie?
- Welke voordelen heeft uw locatie en hoe gaat u deze benutten?
- Heeft u ervaring in de horecabranche?
Ondernemersplan voor een hotel
Een ondernemersplan voor een hotel dient de volgende vragen te beantwoorden:
- Tegenwoordig boekt 55% van de mensen via een boekingssite, wat wordt uw strategie op dit gebied?
- Op welke doelgroep gaat u zich richten?
- Hoe maximaliseert u de bezettingsgraad buiten de vakantieperiodes?
- Hoe is de bereikbaarheid per auto (parkeergelegenheid?) en openbaar vervoer?
- Zijn er bezienswaardigheden in de omgeving?
Credo heeft eerder een bedrijfsplan voor een hotel geschreven waarmee een financiering verkregen is, lees hier meer over dit project.
Ondernemersplan voor een restaurant
Bij een ondernemersplan voor een restaurant zijn er diverse zaken waar een bank, investeerder of andere financiële instantie extra op let:
- Hoe zorgt u ervoor dat de bezettingsgraad maximaal blijft op doordeweekse dagen?
- Binnen deze branche zijn er veel aanbieders en de concurrentie is groot, wat maakt uw concept uniek?
- Hoe gaat u inspelen op de toenemende aandacht voor gezonde en duurzame voeding?
- Internet speelt een steeds belangrijkere rol binnen deze branche, hoe gaat u dit integreren in uw strategie?
Credo heeft eerder een bedrijfsplan voor een restaurant geschreven waarmee een financiering verkregen is, lees hier meer over dit project.
Ondernemersplan voor een café
Een ondernemersplan voor een café moet antwoord geven op deze specifieke aandachtspunten:
- De horecabranche kent veel concurrentie. Wat maakt uw concept uniek?
- Hoe zorgt u ervoor dat de klanten ook op doordeweekse dagen uw café bezoeken?
- Gaat u een samenwerking of contract aan met een brouwerij?
- Klanten hechten veel waarde aan beleving. Hoe zorgt u ervoor dat de klant dit ook ervaart?
Credo heeft eerder een bedrijfsplan voor een café geschreven waarmee een horecavergunning verkregen is, lees hier meer over dit project.
Meer weten?
Wilt u meer weten over een ondernemersplan voor de horeca? Of wilt u een ander ondernemersplan laten opstellen? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met Credo Ondernemingsplan. Wij helpen u graag verder!
Wat zijn momenteel belangrijke trends in de horecabranche?
De juiste online propositie en de juiste inzet van sociale media zijn van doorslaggevend belang geworden en de aandacht voor duurzaamheid neemt steeds meer toe. Klanten hebben steeds meer behoefte aan lokale streekproducten, gemak en ontzorging.
Op welke vragen dient een ondernemingsplan voor de horeca antwoord te geven?
- Hoe gaat u beleving creëren?
- Waarmee onderscheidt u zich van andere horeca aanbieders?
- Wat wordt uw online propositie en strategie?
- Heeft u ervaring in de horecabranche?
- Hoe gaat u uw doelgroep bereiken en retentie creëren?
Wat zijn belangrijke punten in een financieel plan voor de horeca?
Allereerst is het belangrijk om de omvang van de potentiële doelgroep in te schatten. Aan de hand hiervan kan er een realistische inschatting worden gemaakt van het aantal klanten / de bezettingsgraad. Daarna is het belangrijk om de verwachte gemiddelde besteding te bepalen aan de hand van de prijzen die gehanteerd gaan worden. Tenslotte moet er goed gekeken worden naar de vaste en variabele kosten.