Hoe ziet een bedrijfsplan eruit? Handig ondernemingsplan voorbeeld!
Je hebt een idee of concept en daarmee misschien wel een gat in de markt ontdekt. Enthousiast als je bent, ga je het liefst gelijk aan de slag; ideeën uitwerken, verkoopkanalen uitzetten, een website ontwerpen en ga zo maar door. Toch is het verstandiger om bij de basis te beginnen. Bij het schrijven van een ondernemingsplan. Zodat je precies weet wat de slagingskans van jouw bedrijf is en waar je nog aan moet werken. In dit artikel vind je slimme tips voor jouw persoonlijke businessplan op maat en wat voorbeelden van een plan.
Tip: Liever direct aan de slag met een voorbeeld ondernemingsplan template? Op Voorbeeld-ondernemingsplannen.nl vind je compleet uitgewerkte voorbeeldplannen (inclusief financieel plan) die je zelf snel en eenvoudig kunt aanpassen met jouw eigen gegevens om er een uniek ondernemingsplan van te maken.
Een ondernemingsplan maken: begin met een samenvatting
Het klinkt wellicht een beetje vreemd om te beginnen met een samenvatting, maar zowel voor jouzelf als voor een eventuele kredietverstrekker is het maken van een samenvatting van jouw bedrijfsplannen zeer nuttig. Hiermee laat je zien dat je hoofdzaken van bijzaken kunt scheiden en dat je je doelstellingen helder voor ogen heeft. Bovendien is de samenvatting in de meeste gevallen het onderdeel dat het beste gelezen wordt. In de samenvatting geef je een korte, heldere beschrijving van je idee en je bedrijf. Ook vermeld je hier alvast de belangrijkste cijfers uit het financiële plan. Natuurlijk kan je de samenvatting ook als laatste schrijven, zolang je het maar wel als eerste presenteert in het bedrijfsplan. Dit geldt natuurlijk voor alle bedrijven, bijvoorbeeld voor een bedrijfsplan voor de horeca, zoals in onderstaand voorbeeld te zien is.
Een ondernemingsplan voorbeeld: “De ondernemer” is hierin onmisbaar
Na de samenvatting, stel je jezelf en eventuele zakenpartners voor in het hoofdstuk ‘De ondernemer’. Hier vermeld je alle persoonsgegevens zoals je dat bijvoorbeeld ook deels doet in een cv. Denk aan personalia, opleidingen, cursussen en werkervaring. Omschrijf hoe je jouw ondernemerskwaliteiten en talenten gaat inzetten om van de onderneming een succes te maken. Vergeet daarbij ook niet om kritisch te kijken naar je ontwikkelpunten. Wellicht ontbreekt het aan bepaalde kennis en vaardigheden, maar ben je van plan om een cursus te gaan volgen of externe hulp in te huren. Besteed hier aandacht aan in het bedrijfsplan. Een tip met betrekking tot het businessplan voorbeeld: laat altijd een extern persoon, die je goed kent, dit deel van je ondernemersplan beoordelen. Vaak kan deze persoon met andere inzichten komen die relevant kunnen zijn.
De onderneming: wat maakt jouw bedrijf uniek?
Naast informatie over jou als ondernemer, neem je ook informatie op over ‘De onderneming’. Dit hoofdstuk is vaak uitgebreider dan het vorige. Hierin beschrijf je namelijk welke producten en diensten je gaat aanbieden en wat de onderneming uniek maakt. Geef daarnaast antwoord op vragen als:
- Waar ga je je zich vestigen?
- Voor welke rechtsvorm kies je?
- Wat zijn je bedrijfsdoelstellingen?
- Heb je vergunningen nodig?
- Welke verzekeringen heb je nodig?
- Wie verzorgt de administratie?
Ondernemingsplan schrijven voorbeeld hoofdstuk 3: De markt
In dit onderdeel van het voorbeeld ondernemingsplan, ligt de focus op het doen van marktonderzoek. Trends en ontwikkelingen in de markt spelen hierbij een grote rol. Kijk naar de lokale markt, maar ook naar het grotere plaatje. Daarnaast onderzoek je potentiële doelgroepen en concurrenten, zodat je jouw verkoopstrategie kunt bepalen. Ook hierbij is het belangrijk om eventueel hulp van buitenaf in te schakelen. Een frisse blik kan voor andere inzichten zorgen, waar je zelf misschien niet aan hebt gedacht.
Het marketingplan als onderdeel van het bedrijfsplan voorbeeld
Nadat je de markt in kaart hebt gebracht, kan je aan de slag gaan met het marketingplan. De marketingmix is daarbij een belangrijk hulpmiddel. Hiermee vertaal je jouw plannen naar een praktische aanpak. Je hebt er hoogstwaarschijnlijk wel eens van gehoord, de 5 P’s: product, prijs, plaats, promotie en personeel. Deze aspecten geven je bedrijf een eigen gezicht en zijn daarmee onmisbaar in het ondernemingsplan maken voorbeeld. Denk hier dus goed over na, en win eventueel informatie in bij een persoon of externe partij die hierin gespecialiseerd is.
Het voorbeeld businessplan is niet compleet zonder SWOT analyse
Net als de marketingmix komt de SWOT analyse je waarschijnlijk bekend voor. Met een SWOT analyse voor jouw ondernemingsplan bepaal je de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van jouw onderneming. Het is cruciaal dat je voor dit onderdeel goed de tijd neemt. Als ondernemer sta je immers een stuk sterker als je jouw eigen positie in de markt goed kent, weet waar je aan moet werken en weet hoe je jouw concurrenten een stap voor kunt blijven. Het goed uitvoeren van een SWOT-analyse vergt echter wel wat tijd en moeite. Bij Credo zien we dan ook vaak klanten die door hun enthousiasme de risico’s van het ondernemen niet realistisch inschatten. Zonde, want wie goed voorbereid is, kan hierop anticiperen en deze risico’s zo veel mogelijk beperken.
Vergeet het financieel plan niet in het bedrijfsplan
Uiteraard mag een financieel plan niet ontbreken in ons voorbeeld bedrijfsplan. Hierin neem je alle financiële zaken op die betrekking hebben op de organisatie. Denk aan de investering, financiering, exploitatiebegroting en liquiditeitsbegroting. Niet alle ondernemers zijn hierin thuis. Maar het is uiteraard wel belangrijk om dit goed in het ondernemingsplan op te nemen. Het is de cijfermatige weergave op basis waarvan je jouw plannen en ideeën kunt gaan vormgeven. Bovendien is het onmisbaar bij de aanvraag van financiering. Met een goed financieringsplan overtuig je de bank of andere investeerders om geld te steken in het bedrijf. Kortom, met een gedegen financieel plan weet je zeker dat je een financieel gezonde organisatie heeft met een veelbelovende toekomst!
Benieuwd hoe een financieringsplan voor jouw ondernemingsplan eruit ziet? Bekijk dan ons voorbeeld financieel plan.
Ondernemingsplan laten schrijven
Voor veel ondernemers is het schrijven van een ondernemingsplan een behoorlijke klus. Van een gedegen SWOT-analyse, tot de complete uitwerking van het financiële plan. Bij Credo Ondernemingsplannen helpen wij jou met het schrijven van een ondernemingsplan. Met ruim 15 jaar ervaring in het schrijven van ondernemingsplannen, weet ik precies hoe je een goed ondernemingsplan schrijft, welke geschikt is voor financieringsaanvragen. Door middel van een oriëntatiegesprek, conceptoplevering en feedback komt er een ondernemingsplan welke écht voor jou geschikt is. Heb je vragen over mijn werkwijze? Neem vrijblijvend contact met me op.
Vragen over het voorbeeld ondernemingsplan?
Uit welke onderdelen bestaat een ondernemingsplan?
Een ondernemingsplan bevat de volgende hoofdstukken: Achtergrond van de ondernemer, Beschrijving van de onderneming, Marktontwikkelingen, Doelgroep, Concurrentie, Marketingmix, SWOT-analyse en een Financieel plan.
Hoe is het financieel plan in een ondernemingsplan opgebouwd?
Als eerste wordt er gekeken naar de benodigde investering en hoe deze gefinancierd moet worden. Daarnaast wordt er een prognose gemaakt voor minimaal drie jaar, waarin de omzet en vaste en variabele kosten worden besproken. De omzet en kosten worden uitgewerkt in een exploitatiebegroting en liquiditeitsoverzicht.
Uit welke onderdelen bestaat de marketingmix?
In de marketingmix worden het product, de prijs, plaats, promotie en personeel besproken. Deze elementen kunnen tevens vergeleken worden met vergelijkbare concurrenten om het onderscheid met de concurrentie aan te tonen.
Wat wordt er besproken in het hoofdstuk over de ondernemer?
In dit hoofdstuk wordt de achtergrond van de ondernemer beschreven. Welke opleidingen heeft de ondernemer gevolgd en welke werkervaring is er opgedaan in de afgelopen jaren? Tevens beschrijft de ondernemer zijn/haar sterke en zwakke punten en hoe hiermee wordt omgegaan.
Wat houdt het hoofdstuk Marktontwikkelingen in?
In het hoofdstuk Marktontwikkelingen kijkt u naar de trends, cijfers en ontwikkelingen binnen uw branche. Wat zijn positieve/negatieve ontwikkelingen en hoe gaat u hier als bedrijf mee om? Welke kansen bieden deze ontwikkelingen en hoe maakt u hier gebruik van qua positionering?